خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

پیشنهاد جالب آلمانی‌ها به صادق طباطبایی *** مخالفت امام با دخالت سپاه در ارتش

  • شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۶

 

شنبه 19 اردیبهشت  |  10 رمضان 1407                         9  می 1987

                    

در منزل بودم. پیش از ظهر آقای ]عبدالمجید[ معادیخواه آمد. درباره بنیاد تدوین تاریخ انقلاب صحبت کرد و پیشنهادهایی درباره بحث استکبار و استضعاف آورد. امروز  ارتشی‌ها  برای مقابله با تصویب پیشنهاد سپاه در طرح قانونی ارتش کمک خواستند. سپاه از امام خواسته که روی همکاری نیروهای سه گانه ارتش با نیروهای سه گانه سپاه تاکید شود و امام تایید کرده‌اند؛ ارتشی‌ها راضی نیستند. این از عوامل تثبیت سه نیروی سپاه است.

بالاخره آخر شب به منزل آمدند و حرف تازه‌ای جز آنچه در تلفن گفته بودند، نداشتند. نامه‌ای هم به امام نوشته‌اند و رئیس جمهور برای رسیدن آن به دست امام کمک کرده‌اند، ولی امام جواب مساعدی به آنها نداده‌ و فرموده‌اند، در این باره چیز جدیدی نخواهند فرمود.

آقای صادق طباطبایی به منزل آمد و گزارش داد. مقامات آلمانی از او خواسته‌اند برای نجات گروگان هایشان در لبنان کمک کند. او هم خواسته، وی را از اتهام در پرونده تشکیل شده در آن کشور تبرئه کنند و پرونده را مختومه اعلام نمایند، تا وارد ماجرا بشود. از من خواست اگر در این رابطه، فرستاده آنها با پیام رئیس مجلس و صدر اعظم آلمان به ایران بیاید، او را بپذیرم و کمک کنم.  اطلاع داد که از بدهی فروشندگان متقلب تانک، حدود پنج میلیون دلار دیگر مانده و در دعوای با بیمه، در مرحله اول رأی به نفع بیمه صادر شده است.