خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1365/ کتاب «اوج دفاع»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1365/ کتاب «اوج دفاع»

سحرگاهی که صدام با انفجار موشک بیدار شد! *** توصیه هاشمی به مدارا با مخالفانش

  • سه شنبه ۴ آذر ۱۳۶۵

تا ساعت هشت و نیم صبح گزارش ها را خواندم . هنوز مساله مهم دنیا ، رسوایی آمریکا و پیروزی سیاسی ما است . در جلسه علنی ، قبل از دستور آقایان فواد کریمی [نماینده اهواز] و [حسن] صادقلو [نماینده رامیان] به تلخی ، به خط مقابل خود ، به دلیل سوال هشت نفر اخیر حمله کردند ۱/ آنها ترسیده اند و چیزی نمی گویند. در تنفس به نمایندگان توصیه کردم که دیگر این نزاع را ادامه ندهند .
پیش از ظهر آقایان دکتر روحانی ، دکتر هادی ، رفیق دوست و محلوجی آمدند . درباره عملیات داخل عراق از طریق سوریه بحث کردیم . آقایان کبیری و جلالی آمدند و درباره بهبود روش توزیع کمکهای مردمی برای جنگ نظر دادند . نمایندگان تبریز آمدند و خواستند حضور داوطلبان و بسیجی های آذربایجانی را هم در مقابل مجلس بپذیریم .
ظهر آقای [محمد]‌اشرفی [اصفهانی] نماینده باختران آمد و گزارش نابسامانی باختران بعد از بمباران را داد . عصر در مجلس ماندم و تا ساعت هشت کارهایم را انجام دادم . خبر رسید که عراق به اندیمشک ، پایگاه وحدتی دزفول و لارک حمله کرده و تلفات وارد آورده و هواپیمایی از آن ساقط شده است . ما هم به دهوک و بصره حمله کرده ایم . مقرر شد که امشب به بغداد موشک بزنند ۲/ به خانه آمدم .

1-  در بخشی از سخنان پیش از دستور نماینده رامیان آمده است :" مصداق بسیج ، گردآمدن در پرتو ولایت فقیه است و بس . و اینجاست که به پوچان و نیهیلسیت های داخلی باید گفت چه می گویید ؟ آیا اعتراف آمریکا به شکست را شما ارتباط با ایران می دانید ؟ این دهن کجی به ولایت نیست ؟ این چه سوالی است که مطرح شده است ؟ آیا این سوال ، خود زیر سوال نیست ؟ آیا سوال در خود حکم ندارد ؟ شاید سوال کنندگان مظلوم نمایی کنند و بگویند از حق قانونی خودمان استفاده کرده ایم . اما گنجاندن عبارت " این ارتباط در چه سطحی صورت گرفته است " خود نوعی حکم است . آیا با طرح چنین سوالی نمی توان گفت که سوال کنندگان، اصلی از اصول قانون اساسی یعنی اصل ۶۷ را زیر سوال برده اند ؟ چرا که اصل مذکور که به عنوان قسم نامه آمده است ، عبارت " نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی شدن " آمده است . آیا این است نگهبان انقلاب اسلامی بودن ؟ مگر اینکه شیطنت کنیم و بگوئیم شکست مفتضحانه آمریکا ، دستاورد نیست . آیا این سوال ، زیر سوال بردن بهترین مرگ بر آمریکایی که ریاست محترم مجلس در روز ۱۳ آبان فرمودند ، نیست "؟

2-  موشک در ساعت ۳:۵۰ دقیقه بامداد به بغداد شلیک شد . خبرگزاری رویترز گزارش داد بغداد شهر ۵/۴ میلیون نفری در طول شش سال جنگ ۱۷ بار هدف موشک قرار گرفته است . مقامات عراق رسانه های ارتباط جمعی را از ارسال گزارش در مورد محل انفجار به دلایل امنیتی منع می کردند .

منبع : کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۵ " اوج دفاع " – دفتر نشر معارف انقلاب