خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

نظر هاشمی درباره راهپیمایی ۲۲ بهمن *** تبلیغات وسیع عراق بعد از پس گیری ام الرصاص

  • چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۶۴

 

    به علت کم خوابی در دو شب گذشته، خوب خوابیدم. صبح که بیدار شدم، دیدم آقای دکتر روحانی از منطقه برگشته بود. گزارش کاملی از وضع نیروها و نیازها و برنامه‏ها آورد. مشکل زدن پل روی اروند رود هنوز حل نشده و انتقال وسایل سنگین با دشواری انجام می‏شود. از خط مقدم احوال پرسیدیم. معلوم شد دیشب در یک محور از دو محور مورد نظر عمل کرده‏اند و خوب هم پیش رفته‏اند. از فرماندهان لشکرهای 8 نجف و امام حسین(ع) ناراضی‏اند که عمل نکرده‏اند.

    گزارش‏های روی تلکس‏ها را به طور کامل خواندم. هنوز در دنیا، باور به موفقیت عملیات نیست؛ گر چه تا حدودی معلوم است. عراق از پس گرفتن جزیره ام‏الرصاص استفاده تبلیغاتی زیادی می‏کند. معلوم شد نیروی زمینی هم نتوانسته کاری از پیش ببرد. گفتم اعضای ستاد را برای تصمیم‏گیری درباره نیروی زمینی و ترکیب امکانات دعوت به جلسه کنند.

    از نیروی هوایی و هوانیروز خواستیم که به حمایت از رزمندگان مورد تعرض پاتک‏های دشمن بروند. پاتک‏ها شدید است. خیلی خوب عمل کردند، هر دو را تشویق کردیم. امروز هم هشت هواپیمای دشمن را ساقط کردند. متأسفانه عصر، دشمن سایت‏هاگ را زد و خاموش شد.

    عصر از دو قرارگاه خاتم 1 و 2 آمدند و معلوم شد امروز هم در جبهه فاو پیشرفت داشته‏ایم و نیروی زمینی اعلان قفل شدن عملیات در منطقه‏اش کرد. قرار شد توپخانه‏های خود را به خاتم 1 واگذار کند و برای زدن پل پی.ام.پی اقدام کنند و یک لشکر به فاو ببرند و برای عمل کردن در غرب آماده شوند.

    هیأت لیبی به اهواز آمد و با [محسن] رفیق‏دوست ملاقات کرد. پیشنهادهایی برای حمایت از قیمتهای نفت داشت. شب به تماشای تلویزیون پرداختم. تظاهرات مردم خیلی با شکوه انجام شده است. تلفنی با آقایان رئیس‏جمهور، نخست‏وزیر، احمدآقا و ولایتی صحبت شد.