خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

طرح پیغام آمریکایی‌ها در جلسه سران قوا *** اولین ملاقاتی که با درخواست امام انجام شد

  • چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۶۴

    تا ساعت هشت و نیم صبح در منزل کار کردم. برای ملاقات امام به منزل امام رفتم و همراه امام به حسینیه جماران رفتیم. قبل از سخنان امام، من چند جمله‏ای حرف زدم. نمایندگان و خانواده‏هایشان و عده‏ای از پاسداران بودند. امام هم صحبت فرمودند. برای اولین بار این ملاقات به خواست امام انجام گرفت. امام در مورد عدم تعرض به نمایندگان مخالف دولت اشاراتی داشتند. ولی بیشتر مطالبشان متوجه آینده بود و به شدّت از کار شکنی در کار دولت، برحذر داشتند و خواستار همکاری برای تسریع در تشکیل کابینه جدید شدند.

    بعد از ملاقات در دفتر امام با آقایان محتشمی، فومنی،... ملاقات کردم و درباره مسائل سوریه، امارات و خلیج‏فارس مذاکره کردیم. ظهر در منزل ماندم. آقای [پرویز] افسری، پاسداری که 32 ماه به اتهام قصد ترور بنی‏صدر در فرانسه زندانی بوده همراه محسن صانعی آمد و گزارشی از بازجویی‏ها و وضع زندانهای فرانسه و شکنجه و آزار و رذالت‏های فرانسوی‏ها داد. گفتم مطالبش را به رسانه‏های جمعی بدهد.

    آقای [حسین] هاشمیان نماینده رفسنجان آمد و گزارشی از وضع جزیره خارک داد. چند نفر از همسران نماینده به دیدن عفت آمدند. عصر عفت به خانه خانم نقاش - آواره عراقی که صدام خانواده‏اش را منهدم کرده - رفت.

    عصر برای افتتاح [اولین] نمایشگاه بین‏المللی کتاب[های فنی و مهندسی] رفتم. دفتر نشر دانشگاهی با عرضه 5200 عنوان جدید کتب علمی [از 75 ناشر] خارجی اقدام کرده است.

    جلسه هیأت رئیسه مجلس داشتیم و سپس به جلسه سران قوا در منزل آقای موسوی اردبیلی رفتم. در جلسه خبر پیغام آمریکایی‏ها مبنی بر ارسال لوازم موشک هاگ و هواپیماها و موشک‏ها و... به شرط آزادی تدریجی گروگانهای آمریکایی در لبنان مطرح گردید و قرار شد گفته شود که قدم اول را آنها بردارند، سپس ما وارد مذاکره می‏شویم. اگر توانستیم مسلمانهای لبنان را وادار به آزادی یکی از آنها کنیم، هواپیمای دوم حامل لوازم به زمین بنشیند و هکذا. در مورد اسرای عراق هم بحث و قرار شد که به تدریج معلول‏ها و آنها که به عراق باز نمی‏گردند، آزاد شوند. دیر وقت به منزل آمدم.