خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

تخلیه بار هواپیمای آمریکایی در فرودگاه تبریز *** نامه انتقادی نمایندگان از رئیس جمهور به امام

  • چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۶۴

    صبح زود به مجلس رفتم. در گزارشها مسأله هواپیمای آمریکایی که موشکهای تاو را در [فرودگاه] تبریز تخلیه کرده و در راه برگشت به اسپانیا در اسرائیل فرود آمده، مورد توجه مراجع سیاسی است. همچنین موضوع آزادی کشیش آمریکایی در لبنان که در همین رابطه است حالت ابهامی دارد. حرکت تبلیغاتی آمریکایی‏ها بد نیست. به ما اطلاع داده‏اند، که آماده هستند در مقابل، تعدادی فونیکس و هارپون و تاو بفرستند.

    آقایان حسین‏تاش و احمدی از پدافند و واحد موشکی سپاه آمدند و گزارشی از وضع دفاع جزیره خارک و ورود موشک‏های سام و اسکاد دادند و برای امکانات ماموران لیبی - که بنا است به ایران بیایند - کمک خواستند.

    حدود هشتاد نفر از نمایندگان طرفدار دولت آقای [میرحسین]موسوی آمدند و از اظهارات دیروز آیت‏الله خامنه‏ای انتقاد کردند. نامه‏ای برای امام تهیه کرده‏اند که مشغول جمع‏آوری امضاء هستند.

    عصر هیأت رئیسه مجلس جلسه داشت. در این جلسه کارهای مجلس را تصمیم‏گیری کردیم. شب مهمان آیت‏الله [موسوی] اردبیلی بودیم. درباره موضع آمریکا در تحویل بخشی از نیازهای نظامی ما در مقابل آزادی گروگانهای آمریکایی در لبنان بحث شد و قرار شد نیازها را بگیریم. مسئولیت گروگانها به عهده ما نبوده و ما فقط توانسته‏ایم سرنخ را پیدا کنیم و شفاعت نمائیم و توضیح بدهیم. در مورد مجازات بدحجاب‏ها و بی بند و بارها و احتمالا تأسیس اردوگاه بازسازی صحبت شد. به نتیجه نرسید.

    عصر آقای صیاد شیرازی اطلاع داد که عراق در منطقه سیدکان ارتفاع سراسپندار را پس گرفته و تلفاتی داشته‏ایم. ناراحتیم بیشتر شد و برای خواب به مجلس رفتم.