خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

نگرانی نماینده آیت‏ الله منتظری در دانشگاه تهران *** دعوت رئیس مجلس آلمانشرقی از هاشمی

  • دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۶۴

    تا ساعت هشت صبح در دفترم کار کردم. آقای صفاتی دزفولی رئیس دیوان محاسبات آمد و مشکل وجود کارکنان ناصالح در دیوان و نداشتن بودجه برای اضافه مزد اساتید و مشکلات دیگر را برای حل مطرح کرد. آقای آصفی سفیرمان در آلمان شرقی آمد و گزارشی از مذاکره و مقدمات سفرم به آلمان را داد. [آقای غلامرضا شافعی] وزیر صنایع هم آمد و گزارش مذاکرات خود با هیأت آلمان‏شرقی را داد. سپس هیأت [اعزامی این کشور] آمد و دعوت رئیس مجلس آلمان شرقی را مطرح کرد و درباره توسعه روابط مذاکره کردیم.

    سرهنگ [محمد حسین]جلالی کاندیدای وزارت دفاع آمد و قول حمایت گرفت و گزارشی از وضع هلی‏کوپترها را داد. ظهر آقای جعفری رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران آمد و گزارشی از وضع کتابخانه را داد و مدعی بود که کتابخانه شریف امامی که مصادره شده، به دانشگاه تحویل داده نشده و شاید به قم برده‏اند. گفتم از دادستان انقلاب توضیح بخواهد. تقاضا کرد که صحافی مدرن مجلس را به دانشگاه منتقل کند، گفتم کارهایش را به مجلس بیاورد.

    عصر نماینده بهشهر آمد و از مشکل اختلاف با امام جمعه گفت. نماینده خرمشهر هم آمد و مشکلات آوارگان جنگ را گفت و کمک برای مخارج امام جمعه خرمشهر گرفت.

    آقای دکتر کلیم صدیقی رئیس موسسه اسلامی در لندن همراه با مدیر روزنامه کرسنت - اینترنشنال کانادا آمدند. درباره توسعه معرفی انقلاب اسلامی ایران بحث کردم. تأکید بر فعال شدن روحانیون جوان انقلابی ایران و ایجاد رابطه با روحانیون مسلمان کشورهای دیگر داشتند.

    آقای محفوظی نماینده آیت‏الله منتظری در دانشگاه تهران آمد و از نفوذ لیبرالیسم و غیر متعهدها در دانشگاهها اظهار نگرانی نمود. به ایشان گفتم که شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه دارد و نمی‏گذارد حاکمیت غیر اسلامی در محیط دانشگاهی پیش بیاید. پیش از این گروهی از دانشجویان دانشگاه تبریز هم آمدند و همین مطلب را مطرح کردند و آنها را هم با اشاره به تصمیمات شورا مطمئن کردم و گفتم مواظب حرکت غیر اسلامی‏ها در دانشگاه باشند.

    تا ساعت نه شب در دفترم کار کردم. از آقای [محمد مهدی]ربانی املشی احوالپرسی کردم. گفتند حالشان بد شده و دوباره به بیمارستان منتقل شده‏اند. شب به خانه آمدم. با نخست‏وزیر و رئیس‏جمهور درباره تسریع در معرفی وزرای راه [و ترابری]، دفاع و برنامه[و بودجه] صحبت کردم.