خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

گزارش محسن هاشمی از جزیره مجنون *** ملاقات شبانه رحیم صفوی با هاشمی

  • جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۴

    صبح زود برای بازدید از مؤسسه [تحقیقات و] اصلاح [و تهیه نهال و] بذر با همراهی [آقای دکتر زالی] وزیر کشاورزی به کرج رفتیم. ابتدا فیلمی دیدیم و توضیحاتی دادند و سپس به مزرعه رفتیم، مراحل کار اصلاح بذر را توضیح دادند و در مزرعه هم مشاهده کردیم. مصاحبه‏ای کردم.

    به دعوت [شاهپور]بختیار تعدادی از افراد ضدانقلاب در خیابان ولی‏عصر [تهران] با اتومبیل خود سد معبر کردند که با ورود حزب‏الله و مأموران به صحنه متفرّق شدند.

    عصر احمدآقا - عموزاده - آمد و برای تاسیس دفتر شرکت تعاونی پسته رفسنجان در کشورهای جنوب خلیج‏فارس و معامله ارز با صنایع سنگین و افتتاح مرکزی در اروپا مشورت کرد. این شرکت تعاونی که ده‏ها هزار کشاورز خرده پا عضو آن هستند، توانسته در حمایت از کشاورزان و تأمین ارز برای کشور، خدمات خوبی نماید و بعضی از نمایندگان مجلس هم مایلند برای محصولاتی مثل خرما، مرکبات، خشکبار، زعفران و.... که کشاورزان آنها مشکل دارند، از تجربه این تعاونی استفاده کنند. قبل از انقلاب، تجارت پسته در اختیار چند سرمایه‏دار عمده بود اما در حال حاضر سود آن به کشاورزان می‏رسد.

    شب آقایان صیاد[شیرازی] و [محسن]رضایی و [رحیم]صفوی آمدند. درباره جنگ مذاکره کردیم. اتفاق ندارند و این اختلاف نظر سپاه و ارتش مایه ضعف است؛ در مذاکره به جائی نرسیدیم. طرح ادغام سپاه و نیروی زمینی را مطرح کردم که سپاهیان راضی و صیاد ناراضی شدند. [پسرم]محسن که به جبهه رفته بود، برگشت و گزارشی از وضعیت جزیره مجنون داد.