خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1364 / کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1364 / کتاب «امید و دلواپسی»

پیشنهاد متفاوت خرازی برای زدن موشک *** مشورت هاشمی با آیت الله خامنه ای درباره مقابله به مثل

  • شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۶۴

    صبح زود با صدای تیربارهای ضدهوایی بیدار شدم. معلوم شد که هواپیماهای عراقی دو بمب در تهران انداخته‏اند که یکی عمل نکرده و دیگری در جای دوری افتاده که در اثر آن چهار نفر مجروح شده‏اند. دیشب به ایلام و اسلام‏آبادغرب سه موشک زده‏اند که به کوه خورده است و دو موشک هم در کرمانشاه 13 شهید داشته است. با آیت‏الله خامنه‏ای صحبت کردم. قرار شد که امروز مقابله‏به‏مثل نکنیم تا شاید جنگ شهرها آرام بگیرد.

    در جلسه شورای سرپرستی صداوسیما، بیشتر به بحث‏های سیاسی، نظامی و تبلیغی پرداختیم. خبر رسید عراق به شهرهای دزفول، نهاوند و رامهرمز هم موشک زده است و از دیشب، جمعاً ده موشک شلیک کرده است که اکثراً کم اثر یا بی اثر بوده‏اند. در دزفول چهار موشک، تنها یک شهید داشته است.

    ظهر والده و همشیره‏ها - فاطمه و طیبه - مهمان ما بودند. آقای نخست‏وزیر اطلاع دادند که موشک‏های ساخت صنایع نظامی با برد 40 کیلومتر آماده بهره‏برداری است. به دفتر مشاورت گفتم که ترتیب آموزش و به کارگیری آنها توسط نیروی زمینی یا هوایی داده شود. به آقای دکترولایتی گفتم که پارتی جدید موشک را از لیبی مطالبه کند.

    شب آقای [کمال]خرازی درباره دادن اخطار به مردم عراق برای حملات موشکی فردا - که سالگرد تأسیس حزب بعث است و دبیر کل سازمان ملل متحد هم به بغداد می‏رود - مشورت کرد که مجموعاً موافقت نشد. خبر کودتای ارتش سودان در غیاب [جعفر]نمیری و در آستانه ورود او از آمریکا به قاهره، خبر مهم روز است.