خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

گزارش محمد هاشمی از دیدار و سخنرانی امام *** توصیه هاشمی به اسدالله لاجوردی بعد از عزل وی

  • پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۶۴

    بعداز نماز، آقای [کمال]خرازی اطلاع داد که عراق اعلام کرده است حمله موشکی به شهرهای ایران را بیشتر می‏کند. گفتم که در این‏باره بیانیه‏ای از ستاد تبلیغات جنگ صادر شود. با آقایان رئیس‏جمهور، نخست‏وزیر و صیاد[شیرازی] صحبت شد و برای نحوه برخورد با تهدیدات دشمن در صورت عملی شدن آنها، تصمیماتی اتخاذ و ابلاغ شد. اخوی محمد بعداز دیدار عمومی امام آمد و گفت که امام در اظهاراتشان بر مقاومت و ادامه جنگ تأکید کرده‏اند. آقای [شیخ فضل‏الله]محلاتی [نماینده امام در سپاه] تلفنی تذکر داد که احتمالاً بیانات امام، موجب سوءتفاهم برای اهل‏سنت شود. موضوع را به احمدآقا گفتم و قرار شد که در صورت اجازه امام، اصلاح شود.

    امروز، سه موشک عراق به باختران (کرمانشاه) و همدان اصابت کرده و حدود هفتاد شهید و تعداد بیشتری مجروح گرفته است. بنا به دستور، چند شهر عراق بمباران و چند شهر با توپ زده شد و قرار شد فردا بعداز ظهر که نماز جمعه تمام شد، به بغداد موشک بزنیم.

    عصر آقایان [اسدالله]لاجوردی و [جواد]مقصودی آمدند. تأکید کردم که آقای لاجوردی شغلی در دستگاه قضائی بپذیرد تا آثار سوء عزل ایشان [از دادستانی انقلاب تهران] کم شود. شب عفت و بچه‏ها از عمره برگشتند. آنها از سفرشان خیلی راضی بودند، اما می‏گویند که بعضی از وهابی‏های عربستان با ایرانی‏ها بدرفتاری می‏کنند.