خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

دستور پذیرش خلبانان پناهنده عراقی *** انتقاد هاشمی از کیفیت اخبار صداوسیما

  • شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۶۴

    با اخوی محمد تماس گرفتم و درباره اشکالاتی که در کیفیت نقل اخبار وجود دارد، تذکر دادم؛ ضعیف عمل می‏کنند.

    سرهنگ ترابی [مسئول دفتر مشاورت امام در ارتش] گزارشی از کیفیت دفاع هوایی دیشب ارائه کرد. دستور دادم که اعلام شود خلبانهای عراقی را در پایگاه معینی می‏پذیریم؛ شبیه اعلان قذافی. آقای حسین تاش مسئول موشکی سپاه تماس گرفت و مجوز پرتاب یک موشک به سمت بغداد را گرفت. معاون آقای [کمال]خرازی [رئیس ستاد تبلیغات جنگ] را درباره اعلامیه و خط تبلیغاتی جنگ راهنمائی کردم.

    ساعت ده به مجلس رفتم، گزارش‏ها را خواندم و کارهای اداری مجلس را انجام دادم. عصر [آقای صلاح زواوی] سفیر فلسطین آمد و نامه‏ای از [یاسر] عرفات برای درخواست پذیرش آتش‏بس آورد. او هم خواستار پذیرش هیأت فلسطینی برای میانجیگری بود و هم پیشنهاد دعوت وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج‏فارس را داشت و ضمن درخواست کمک از من می‏خواست که نامه‏ای به عرفات بنویسم.

    مصاحبه‏ای تلویزیونی درباره دوازده فروردین [روز جمهوری اسلامی] داشتم. [آقای آراداک مانوکیان] اسقف [اعظم] ارامنه آمد، چهار میلیون ریال برای کمک به جبهه‏ها آورد و برای تدریس متون دینی در مدارس ارامنه کمک خواست. [آقای ژان‏پرن] کاردار سفارت فرانسه برای خداحافظی آمد و از بدرفتاری فرانسه با ما عذرخواهی کرد. من هم به تلخی از سیاست فرانسه، مخصوصاً در کمک به عراق و ضدانقلاب و بلوکه کردن وام ایران انتقاد کردم.

    شب در جلسه هیأت دولت درباره جنگ شرکت کردم و به سئوالات وزرا درباره جنگ پاسخ دادم. درباره متروی تهران هم بحث شد. من از لزوم احداث آن دفاع کردم، مخالفان و موافقان هم صحبت کردند و سرانجام با احداث آن موافقت شد. طرح متروی تهران، پس از پیروزی انقلاب، در اثر تبلیغات کمونیست‏ها و برخورد شعاری نیروهای انقلاب، با مصوبه دولت تعطیل شده بود و تجدید ساخت آن نیاز به تصویب مجدد دولت داشت.

    دیر وقت به خانه آمدم. به نصف ساندویچی که در جلسه دولت خوردیم، به عنوان شام اکتفا کردم و خوابیدم.