خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

  • پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۶۴

 پنجشنبه 6 تیر 1364   8 شوال 1405   27 JUNE 1985

    ساعت هشت بامداد هواپیما در فرودگاه پکن به زمین نشست. استقبال مختصری شد و استقبال رسمی، عصر در میدان عظیم [تین آن مِن] صلح آسمانی انجام می‏شود. ما را به کاخ مهمانسرای دولتی بردند که برای رؤسای کشورها اختصاص دارد و باغ بزرگی است که از زمان امپراطوری چین مانده است، با 15 ساختمان جداگانه. ما را در دو ساختمان سکونت دادند. تا عصر استراحت کردیم. ساعت سه بعداز ظهر مراسم رسمی استقبال در میدان صلح آسمانی انجام شد. براساس نوع مراسم توپ شلیک شد و رژه خوبی انجام دادند. سپس مذاکرات رسمی با نخست‏وزیر و گروهی از سران چین آغاز گردید.

    در کاخ کنگره خلق که سالن‏های عظیم متعدد دارد، حدود دو ساعت درباره زمینه‏های همکاری دو کشور و نقاط اشتراک دوجانبه و بین‏المللی مذاکره کردیم و خیلی خوب برگزار شد. نخست‏وزیر چین در کاخ کنگره، به هیأت ما شام داد.

    سر میز شام، مذاکرات مفیدی درباره چین داشتیم. در نطقهای رسمی میز شام، من به دستاوردهای انقلاب پرداختم که برای چینی‏ها جالب افتاد و نخست‏وزیر زائوزیانگ هم حرفهای خوبی زد. شام خیلی مفصل و متنوع بود. گوشتها با ذبح اسلامی تهیه شده بود. خودشان می‏گویند 14 میلیون مسلمان در چین زندگی می‏کنند و ده درصد اعضای کنگره مسلمانند و معاون کنگره هم مردی مسلمان به نام "سیف‏الدین" است.

    بعد از صرف شام به اقامتگاه آمدیم. مدتی هم با همراهان در سالن درباره حرفها و برنامه‏ها مشورت کردیم. مقداری به تماشای تلویزیون پرداختم. فرهنگ غرب دارد چین را تسخیر می‏کند و گام جدید به رهبری تینگ شیائوپینگ، آزادی زیادی از لحاظ فرهنگی و اقتصادی به مردم داده است. آنها به طرف سرمایه‏داری می‏روند. درهای چین برای رفت و آمد باز شده و سرمایه‏گذاری‏های داخلی و خارجی در این کشور معمول شده است. نشانه‏هایی از تهاجم فرهنگ غرب در چین دیده می‏شود.