خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

  • یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۴

 یکشنبه 29 اردیبهشت 1364   28 شعبان 1405   19 MAY 1985

    صبح زود به مجلس رفتم. در جلسه علنی کار اصلاح لایحه اراضی مزروعی تمام شد. اگر شورای نگهبان بپذیرد، مقداری از مشکلات را حل می‏کند. مصاحبه‏ای برای ویژه نامه مجلس به مناسبت سالگرد افتتاح دوره دوم مجلس کردم و در مصاحبه‏ای با سیمای جمهوری اسلامی نیز در این باره پرداختم.

    عصر ملاقاتی با آقای سعودالفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی - که به دعوت [آقای ولایتی] وزیر خارجه به ایران آمده - داشتم. درباره تحسین روابط صحبت شد و به آنها از امکان دوستی و حسن روابط اطمینان دادم و از کمک آنها به عراق انتقاد کردم. مدعی شد که کمک را بعد از هجوم ایران به خاک عراق شروع کرده‏اند و درباره جنگ مفصل صحبت شد. برای پذیرش آتش بس التماس داشت؛ گفتم بپذیرند که عراق متجاوز است و محکمه‏ای برای محاکمه متجاوز تشکیل شود، آن موقع ما می‏پذیریم. ایشان می‏گفت محکمه را قبول دارند، اما اعتراض به تجاوز عراق قبل از محکمه را نمی‏پذیرفت. یک دوره قرآن ترتیل با صدای عبدالباسط هدیه آورده بود.

    گروهی از مردم رامهرمز آمدند و من برای آنها صحبت کردم و از مردم خوزستان دلجویی نمودم. شب در مجلس ماندم و تا ساعت ده مطالعه کردم و سپس شام خوردم و خوابیدم. آقای اسدی نماینده اهواز آمد و می‏خواست به نحوی از اعراب خوزستان که به خاطر مقاله روزنامه اطلاعات رنجیده‏اند، دلجویی شود.