خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

  • دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۶۴

دوشنبه 2 اردیبهشت 1364   1 شعبان 1405   22 APRIL 1985

    تا ساعت هشت و نیم صبح در منزل مطالعه می‏کردم. با رئیس‏جمهور خدمت امام رسیدیم و درباره حزب[جمهوری اسلامی] و جنگ با ایشان مذاکره کردیم. احمدآقا هم حضور داشت.

    امام در مورد فعالیت حزبی که شخصیتهای مهم رسمی کشور در آن باشند، ملاحظاتی دارند، چون ضعفهای حزب دامن آنها را می‏گیرد و قدرت اصلاح کامل هم نخواهند داشت. با انحلال علنی و رسمی حزب هم موافق نیستند، چون آثار سوء سیاسی دارد. با بیرون آمدن ما دو نفر و رها کردن حزب به حال خود هم موافق نیستند؛ پس از مذاکرات زیاد، قرار شد که تدریجاً فعالیت‏های حزب محدود شود و این حزب راکد شود، تا اگر روزی لازم شد، بتواند تجدید حیات کند. درباره جنگ هم قرار شد که بحث کنیم و راهی برای حل مشکل سلیقه سپاه و ارتش و فرماندهی جنگ پیدا کنیم. امام هم مثل ما توجه فرموده‏اند که اختلافات سلیقه‏ای فرماندهان ارتش و سپاه، مشکل اصلی جنگ است.

    سپس در منزل احمدآقا جلسه سه نفره‏ای برگزار کردیم. درباره جنگ به این نتیجه رسیدیم که باید تلاش شود تا سرهنگ‏صیاد[شیرازی] بتواند طرحش را اجرا کند. اگر او نتوانست یا اجرای طرح شکست خورد، برنامه دراز مدتی با اصول: 1- وحدت فرماندهی 2- ادغام واحدهای سپاه و نیروی زمینی ارتش 3- تعیین مدت لازم برای هدف مشخص 4 - تهیه ابزار لازم برای یک جنگ وسیع 5- دفاع محکم در دو دوره تلاش، برای آمادگی دفاعی تهیه شود و به امضای امام برسد که مشکلات سپاه و ارتش، برای دوران بعد از جنگ هم حل شود.

    درباره حزب [جمهوری اسلامی] هم قرار شد که طرحی اجرائی برای خاموش کردن چراغ حزب، تا جلسه بعد تهیه شود. درباره تظاهرات حزب‏اللهی‏ها هم قرار شد که آقای خامنه‏ای مصاحبه کنند و صریحاً بخواهند که تظاهرات متوقف شود.

    آقای [هوشنگ]صدیق [فرمانده نیروی هوایی ارتش] تلفنی اجازه پرواز هواپیما به لیبی را برای آوردن سلاحهایی که موافقت کرده‏اند بدهند، خواست. از مجلس درباره سخنران مراسم تظاهرات دانشگاهیان - که قرار است به مجلس بیایند - پرسیدند. گفتم که با آقای یزدی صحبت کنند. عصر دکتر [حسن]روحانی و دکتر [محمدعلی]هادی[نجف‏آبادی] آمدند و درباره جنگ، سیاست خارجی و تهیه اسلحه مطالبی پیشنهاد کردند که قرار شد تعقیب شود.

    شب دکتر ولایتی آمد و گزارشی از سفر به ژنو و هند داد. برنامه سفر به ژاپن را آورد و درباره سفر به لیبی تأکید کرد. او همچنین پیشنهاد کرد که در پاسخ به اظهارات [رونالد]ریگان [رئیس‏جمهور آمریکا] درباره حضور ما در نیکاراگوئه، هلی‏کوپتر سرقت شده ما و آزادی اسرای ایران و عراق اقدامات و تبلیغاتی انجام شود.