خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

  • یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۶۴

 یکشنبه 1 اردیبهشت 1364   30 رجب 1405   21 APRIL 1985

    بعداز نماز به مجلس رفتم. مسأله مهمی در گزارش‏ها نبود. در جلسه علنی [مجلس] مشکل وزارت صنایع سنگین را داشتیم؛ چون نظریه شورای نگهبان، رنگ سیاسی به خود گرفته و موضع‏گیری‏های سیاسی کار را در مجلس مشکل‏تر می‏کند. جلسه دشواری بود و با تصویب یک فوریت برای لایحه دولت و رد دو فوریت طرح 130 نفر از نمایندگان، کمی از مشکل حل شد، ولی تا زمانی که تکلیف این وزارت مشخص شود، مشکلاتی در پیش خواهیم داشت.

    جمعی از فرماندهان سپاه که به کردستان مأمور شده‏اند، آمدند؛ برای آنها صحبت کردم. آقای بهرامی ساوجی آمد و تقاضای کار برای فرزندش و ملاقات برای یک فرد عراقی داشت. آقای [عباس]بابائی هم از فرماندهی نیروی هوایی انتقاد داشت و پیشنهادهایی ارائه کرد. عصر برای جرم‏گیری دندانهایم به دندان‏پزشکی مجلس رفتم.

    سفیر جدیدمان در ونزوئلا برای خداحافظی آمد. به او گفتم که تحقیق کند، علت بدهی‏های خارجی ونزوئلا با داشتن صادرات زیاد نفت چیست؟ آقای محسن رضایی آمد. او را از مخالفت با طرح عملیاتی [سرهنگ]صیاد[شیرازی] برحذر داشتم. او دلایل مخالفت خود را گفت؛ بعضی از آنها قابل قبول است که به او گفتم برای رفع عیوب تلاش کند؛ بعضی نیز مهم نیست و لذا برهمکاری تأکید داشتم و برای رفع سوءظن او توضیحاتی دادم.

    تا ساعت نه شب، در دفترم کار کردم. آقای صیاد[شیرازی] درباره کارش توضیحاتی داد. از وزارت نفت، درباره هلی‏کوپتری که پس از فرار در عربستان سقوط کرده و خلبانش کشته شده است، توضیح خواستم. آقای [علی اکبر]ناطق[نوری وزیر کشور] تلفنی، مشکل کنترل حزب‏اللهی‏ها را مطرح کرد؛ مخصوصاً پس از تائید رئیس‏جمهور در نماز جمعه گذشته. قرار شد که با خود آقای خامنه‏ای صحبت شود که مشکل را حل کنند. تلفنی احوال آقای ربانی [املشی] را پرسیدم که گفتند مثل سابق است.