خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

  • چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۶۴

چهارشنبه 28 فروردین 1364   26 رجب 1405   17 APRIL 1985

    تا ساعت هشت صبح در دفتر کارم در مجلس، مطالعه می‏کردم و گزارشها را می‏خواندم. آقای [هادی]فقهی امام جمعه بیرجند آمد؛ کمک‏های جمع‏آوری شده برای جبهه را آورده بود. معمولاً ائمه جمعه در ملاقات با رؤسای کشور کمکهای مردمی را می‏آورند. او از دوگانگی روحانیت در بیرجند گله‏داشت و تعیین نماینده آقای [واعظ]طبسی را امری زائد می‏دانست.

    آقای [علی]شمخانی آمد؛ درباره لبنان، جبهه‏ها و کارهای آینده در جبهه، مسائل لبنان، قرارگاه رمضان و... مطالبی گفت و با من مشورت کرد. مسئولان تعاونی‏های کشور آمدند. درباره اهداف تعاونی و ارزش آن برای آنها صحبت کردم.

    علامه شیخ [محمد مهدی] شمس‏الدین نایب رئیس مجلس اسلامی اعلای شیعیان لبنان آمد. او درباره کیفیت طرح مبارزات اسلامی در لبنان مشورت کرد. قرار است که حقوق برحق اکثریت جامعه لبنان - که مسلمانان هستند - پیگیری شود. او همچنین درباره سفر به فرانسه و واتیکان و برخورد با مسیحیان و فلسطینیان و رئیس مجلس لبنان مشورت کرد و کمک خواست و تقاضای ملاقات با امام را داشت.

    با کارمندان مجلس ملاقات داشتم و برایشان صحبت کردم. اعضای واحد دانشجوئی حزب آمدند؛ برایشان مفصلاً صحبت کردم. عصر جلسه هیأت رئیسه مجلس تشکیل شد. شب مهمان نخست‏وزیر بودیم؛ در آنجا درباره حرکات موتورسواران حزب‏اللهی در خیابانها و برخورد آنها با افراد بی‏بندوبار - که این روزها اوج گرفته است - بحث شد. مقرر شد، بدون اینکه انتقاد تندی از آنها شود، از عملشان جلوگیری شود، زیرا اعلامیه بی‏امضایی برای دعوت به تظاهرات علیه جنگ پخش شده و شاید لازم باشد که در روز شنبه نیروهای حزب‏اللهی هم در خیابانها باشند. البته آنها معمولاً سالی یک یا چند بار چنین حرکاتی می‏کنند و انتظار دارند که مسئولان با بی‏بند و باری اخلاقی، برخورد شدیدی کنند. درباره جنگ، رفتار مخالفت‏آمیز نهضت آزادی و رادیوهای خارجی هم بحث شد.

    دیر وقت به خانه آمدم. شورای نگهبان بر خلاف رویه قبلی، مصوبه مجلس را درباره تمدید شش ماهه مأموریت وزارت صنایع سنگین رد کرده و باعث ناراحتی جریان افراد تندرو شده است. این رای شورای نگهبان، سیاسی تلقّی شده است.