خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

  • سه شنبه ۲ مهر ۱۳۶۴

سه شنبه 2 مهر 1364   8 محرم 1406   24 SEPTEMBER 1985

    به مجلس رفتم. ساعت هشت و نیم صبح آقایان دکتر [حسن] روحانی و [محمد علی]هادی، به مجلس آمدند و گزارشی از جلسات تدبیر برای [تقویت] دفاع جزیره خارک دادند. در خصوص بحث درباره بستن تنگه هرمز در صورت قطع صادرات نفت، گفتند که نیروهای دریایی و هوایی و سپاه مخالف بوده‏اند. قرار شد بیشتر بحث شود.

    در جلسه علنی مجلس، ناطقان پیش از دستور به نفع [آقای میرحسین موسوی] نخست‏وزیر و با کنایه علیه نظر رئیس‏جمهور در مخالفت با نخست‏وزیر جدید حرف زدند. دستور عمده مجلس، تشکیل وزارت درمان وبهداشت بود. هنگام تنفس بیشتر مراجعات درباره جزیره خارک و جنگ بود. بعد از جلسه رسمی با نمایندگان درباره وضع خارک و جنگ و صادرات نفت صحبت کردم و سیاست جنگ را گفتم. آقای [محمد غرضی] وزیر نفت هم صحبت کرد.

    ظهر آقای خیّر به دفترم آمد و از عدم کارایی نیروی هوایی در استفاده از امکانات خرید وزارت نفت، تجهیز رادارها و هاگ‏ها و.... گفت و در دفاع از آقای مکری صحبت کرد و پرونده‏ای را که توسط اداره هشتم علیه او تنظیم شده، مغرضانه معرفی کرد.

    عصر جمع زیادی از رزمندگان که از جبهه‏ها آمده بودند به ملاقات آمدند و من برای آنها درباره جنگ مفصلاً صحبت کردم. اطلاع دادند که امروز هم به جزیره خارک حمله شده و به یک مخزن نفت، بمب اصابت کرده و می‏سوزد. قرار گذاشتیم که سفری به خارک بروم. بعضی‏ها به خاطر خطرها با این سفر مخالفند.

    شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. آئین نامه بازرسی شورا تصویب شد و وضع سازمان نشر دانشگاهی مشخص گردید.

    بعد از نماز با آقای خامنه‏ای جلسه خصوصی داشتیم. آماده شده‏اند که آقای [میرحسین] موسوی را به مجلس معرفی کنند، ولی بنا دارند در مورد وزرا سخت‏گیری نمایند. احتمالاً در این مورد هم مثل مورد قبل با مشکل برخورد کنند. درباره جنگ و سپاه و ارتش بحث کردیم. در جلسه روضه ایشان شرکت کردم؛ سینه‏زنی و نوحه‏خوانی و سخنرانی طولانی آقای اکرمی - نماینده سمنان - برگزار شد. بعد از جلسه با حضور آقای [موسوی] اردبیلی درباره [تقویت دفاع هوایی جزیره] خارک صحبت کردیم. دیر وقت به خانه آمدم.