خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

  • یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۶۴

 یکشنبه 18 فروردین 1364   16 رجب 1405   7 APRIL 1985

    بعد از نماز و ورزش مختصری، به مجلس رفتم. مسأله مهمی در گزارش‏ها نیست. [آقای خاویر پرز دکوئیار] دبیر کل سازمان ملل متحد که قرار نبود به ایران بیاید، ناگهان اعلام کرده است که می‏آید.

    اولین جلسه مجلس در سال جدید تشکیل شد. پیش از دستور، درباره ماجراجوئی‏های جدید صدام صحبت کردم. بعداز تنفس به دفترم رفتم که آیت‏الله خامنه‏ای و صیاد[شیرازی] آمدند. صیاد زمان و مانور عملیات آینده را شرح داد. از تأخیر در کار انتقاد کردیم ولی به ناچار پذیرفتیم. آقای ولایتی تلفنی خواست که ملاقات با دبیر کل سازمان ملل را - که درخواست اوست - بپذیرم و پذیرفتم. چون عراق اعلام کرد که موقتاً شهرها را نمی‏زند، به توپخانه‏ها دستور داده شد که دیگر شهرهای عراق را نزنند. ظهر سلمانی برای اصلاح آمد.

    عصر با [آقای خاویر پرز دکوئیار] دبیر کل سازمان ملل متحد ملاقات کردم و مفصلاً مواضع و نظراتمان را گفتم. فکر می‏کنم که ملاقات خوبی بود. به او گفتم که از کیفر متجاوز نمی‏گذریم و آماده‏ایم هرگونه اقدام خلاف مقرارت بین‏المللی را که در پاسخ به جنایات مکرر عراق، به عنوان مقابله به مثل انجام می‏دهیم، متوقف کنیم.

    تا ساعت هشت شب گزارشها را در دفترم خواندم و کارها را انجام دادم. احمدآقا و آقای موسوی اردبیلی، تلفنی درباره نتایج ملاقات توضیح خواستند. آقای دکتر ولایتی نتیجه مذاکرات هیأت اعزامی به روسیه را شرح داد. آنها قول داده‏اند که از تحویل موشکهای دور برد به بغداد خودداری کنند. تمایل به توسعه روابط با ما دارند، از عدم برخورد مناسب ما در جریان قطع ارسال اسلحه از سال 1980 به عراق گله داشته‏اند و بر ختم جنگ اصرار دارند. مناسبات بازرگانی دو کشور هم توسعه خواهد یافت.