خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

چرا امام با طرح آتش بس ژاپنی‌ها مخالفت کردند؟ *** توصیه هاشمی به شورای فرماندهان سپاه

  • دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۶۳

    ساعت هشت‏ونیم صبح، احمد آقا اطلاع داد که آقای خامنه‏ای به دفتر امام آمده‏اند که با هم، به زیارت امام برویم؛ رفتیم. موضوع دانشگاه‏ها و اختلافات [آقای ایرج فاضل] وزیر [فرهنگ و آموزش عالی] با ستاد انقلاب فرهنگی و مسئله اصلاح ستاد انقلاب فرهنگی مطرح بود. در جهت تعدیل ستاد و درباره دانشجویان و تندروها صحبت شد. امام لازم می‏دانستند که آنها را باید راضی نگه‏داشت. موضوع طرح ژاپن در مورد آتش‏بس در منطقه خلیج فارس هم مطرح شد که در گذشته [امام با این طرح] موافقت کرده بودند؛ ولی فعلاً موافق نیستند و احتمال تأثیر منفی، در روحیه مردم و تضعیف جبهه‏ها و بهره‏برداری مخالفان را می‏دادند.

    گزارش مذاکرات با هیأت سوری هم خدمت ایشان داده شد. سپس احمد آقا به منزل آمد و راجع به مشکل اراضی واگذاری حاکم شرع شهرداری و سئوالی که دادستان تهران در این خصوص از امام کرده بود، مشورت کرد. با دادستان تماس گرفتیم که قبلاً روشن کنند که اراضی واگذاری، مشمول قانون اراضی شهری مجلس بوده است یا خیر؟ درباره مشکلات سپاه و مسئله مخالفت جمعی از پاسداران با فرماندهی بحث شد.

    آقای معادیخواه، درباره پیشنهادهای اصلاحی آستان قدس [رضوی] درباره اساسنامه بنیاد تدوین تاریخ، تلفنی صحبت کرد که یک طرفه است؛ آن را خواندم، درست می‏گوید. شب، اعضای شورای فرماندهی سپاه آمدند و برای مشکل مخالفت‏های پاسداران با فرماندهی، تقاضای چاره‏جوئی داشتند. قرار شد من با آنها صحبت کنم و آنها را از مخالفت در این موقعیت جنگ، برحذر دارم. آقای نخست وزیر هم، تلفنی در مورد نحوه دفاع مسئولان دادگاه لاهه در جلسه روز سه شنبه، صحبت کردند و آقای ناطق‏نوری [وزیر کشور]، درباره حل مشکل استانداری خوزستان، کمک خواست.