خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

واکنش هاشمی به دعوت قذافی برای سفر لیبی *** ‌آزمایش‌ موشک‌ شبیه‌ تاو ساخت‌ سپاه‌

  • چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۶۳

    صبح زود به مجلس رفتم. در گزارشها، تازه مهمی نبود. آقای سعدمجبر سفیر سابق لیبی و فرستاده آقای قذافی آمد و پیام شفاهی ایشان را آورد. از من دعوت کرد که به لیبی بروم. در مورد تکمیل سایت موشکی تأکید کردم. در جلسه نمایندگان تهران شرکت کردم. مقداری از آئین‏نامه را تصویب کردیم.

    ظهر، آقای گلسرخی آمد. گزارشی از عملکرد ستاد ارسال کمکهای مردم به جبهه‏ها را داد. از بی‏نظمی تدارکات جبهه گله داشت. کمک خواست.

    آقای روحانی آمد. گزارش پیشرفت مقدمات کار عملیات را داد؛ مقداری عقب است. از نتیجه آزمایش موشک شبیه تاو ساخت سپاه و بولدوزر آبی - خاکی اختراع سپاه، راضی است.

    عصر، آقای شهاب، معاون آقای غرضی [وزیر نفت] آمد. می‏خواست کمبود نفت و گازوئیل را به گردن بانک مرکزی و سازمان برنامه‏وبودجه بیندازد. برای جواب وزیر نفت به سئوال آقای [سیدمحمد] کیاوش در این‏باره، چاره‏جوئی می‏کرد. آقای فواد کریمی از فشار دادگاه علیه او، به خاطر اهانت به آقای محصل، ناراحت است.

    شب، به اتفاق سران سایر قوا به منزل آیت‏الله منتظری در قم رفتیم. قرار شده ماهی یک بار جلسه داشته باشیم؛ یکبار در قم و یکبار تهران برگزار شود. بیشتر به انتقادات ایشان در مورد توزیع کالا، قوه قضائیه، حزب [جمهوری اسلامی]، صداوسیما و... گوش دادیم. مقداری درباره طرح واگذاری توزیع به بخش خصوصی مذاکره کردیم. به نتیجه قطعی نرسید. قرار شد دولت راهکارها را مشخص کنند. دیر وقت به تهران رسیدیم و در مجلس خوابیدم.