خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

احساس کمبود اختیار وزیر دادگستری؟ *** طرح تشکر از عربستان‌ در جلسه سران قوا

  • چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۶۳

    با آقای خرازی ملاقات داشتم که برای تبلیغات جنگ، اطلاعاتی از برنامه جنگ و بودجه بیشتر برای خبرگزاری جمهوری اسلامی می‏خواست. آقای حبیبی وزیر دادگستری آمد و درباره سازمان جدید وزارت دادگستری گزارشی داد؛ کم‏کم دارد احساس کم اختیاری می‏کند؛ تاکنون راضی بود.

    با نمایندگان تهران و مسئولان شهرداری و استانداری و وزارت مسکن، جلسه داشتیم. کمیسیون از بازدید طرحهای انتقال آب‏های جنوب تهران به رودخانه کرج و کن و خشکاندن باتلاقها، گزارش داد و قرار شد درباره فاضلاب کلی تهران و انتقال آب به اراضی جنوب تهران، کار شود. [آقای سراج‏الدین کازرونی] وزیر مسکن، مقداری از وضع زمینها و متقاضیان زمین تهران گزارش داد و ادامه کار جلسه به هفته آینده موکول شد.

    عصر، هیأت رئیسه مجلس جلسه داشت. اول شب در دفتر رئیس‏جمهور، با مسئولان ارتش و سران سه قوه، برای تأمین کمبود پول ارتش، جلسه‏ای داشتیم. سپس با اعضای ستاد انقلاب فرهنگی - که امام ابقاء یا انحلال آن را موکول به نظر سران سه قوه کرده‏اند - جلسه‏ای داشتیم.

    دو طرف مفصلاً حرف زدند. اعضای ستاد [انقلاب فرهنگی] مخالف انحلال [ستاد] بودند و [آقای ایرج فاضل] وزیر فرهنگ و آموزش عالی مخالف ادامه کار آن بود و سپس در جلسه خودمان، برای چاره اختلاف، بحث شد. انحلال [ستاد انقلاب فرهنگی] را به صلاح ندانستیم. بیشتر روی تقویت آن، با اضافه شدن سران سه قوه نظر داشتیم. از آنها هم خواستیم که در مسئله معافیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از سربازی تصمیم بگیرند؛ مخالف بودند، ولی در این مورد تأکید کردیم. درباره پذیرش هیأت تحقیق سازمان ملل برای اردوگاه اسرای عراق در گرگان و آمدن هیأت عفو بین‏المللی و هم در مورد نوعی تشکر از عربستان سعودی به خاطر موضع اخیرش در اوپک، بحث شد.