خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

اعتراض موحدی کرمانی و انواری به اعتبارنامه که بود؟ *** واکنش هاشمی به خبر ترور گاندی

  • چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۶۳

    سفرای ایران در انگلیس، هلند، دانمارک و نیکاراگوئه، آمدند و گزارش داده و مشاوره کردند. سفیر [ایران] در لهستان آمد و حقوق چند ساله کار سابق خود را برای کمک به جبهه داد. آقایان [مسیح]مهاجری و [سیدمحمدرضا]بهشتی آمدند و از جناح مقابلشان در حزب [جمهوری اسلامی]، گله کردند و پیشنهاد استعفا از حزب را داشتند. گفتم با آیت‏الله خامنه‏ای توافق شده که تعادل [در بین اعضای حزب جمهوری اسلامی] به وجود آید؛ پذیرفتند که صبر کنند.

    با نمایندگان تهران جلسه داشتیم. درباره [ساخت] مترو[ی تهران] و طرح گودهای جنوب مذاکره شد و بخشی از آئین‏نامه جلسه به تصویب رسید. آقایان [محی‏الدین]انواری و [محمدعلی]موحدی کرمانی، درباره اعتبارنامه یکی از نمایندگان صحبت کردند. خواهان تحقیق بیشتر و توضیح به نمایندگان بودند و آقایان [محمدعلی]هادی، [اسدالله]بیات و [محمد]اصغری در جهت عکس [خواسته] آنها مراجعه کردند. قرار شد در جلسه خصوصی مطرح شود.

    عصر، هیأت رئیسه [مجلس] جلسه داشت. بیشتر درباره کارهای جاری اداری مجلس [شورای اسلامی] بحث کردیم. شب، مهمان احمد آقا بودیم. امام هم شرکت کردند و درباره دوران اقامت در نجف، کمی حرف زدند.

    درباره کیفیت برخورد با جمعی از سران ضدانقلاب کردستان - که می‏خواهند تسلیم [جمهوری اسلامی] - شوند و هم درباره رسیدگی بیشتر به خانواده مفقودان بحث شد. آقای [موحدی]کرمانی، تلفنی اطلاع داد که در اهواز با آقا شیخ محمد کرمی صحبت کرده و مشکل او را حل کرده است، ولی آقای خامنه‏ای معتقدند این اقدام کافی نیست. دیر وقت به منزل آمدم.

    خانم [ایندیرا]گاندی - نخست وزیر هند - توسط محافظان خود ترور و کشته شده است. قاتلان از سیکها هستند که اخیراً با دولت هند درگیر شده‏اند و چون گروهی از آنها در معبد طلائی سیکها کشته شده‏اند، اینها [با ترور نخست وزیر]، انتقام گرفته‏اند.