خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

حمله عراق در شرق بصره، حمله ایران در میمک *** تصمیم‌گیری هاشمی برای ساخت متروی تهران

  • چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۶۳

    فرماندهان ژاندارمری آمدند. برای آنها مفصلاً صحبت کردم. [دکتر ابراهیم بهنام] سفیر ایران در یونان که مأمور به هند شده است، آمد. گزارشی داد و درباره [مأموریت خود در کشور] هند، مشورت کرد. از ساعت ده صبح تا دوازده ظهر، با نمایندگان استان تهران جلسه داشتیم. درباره ساخت مترو تهران و [حل معضل] گودنشینها [در جنوب تهران] و ایجاد فاضلاب تهران و آب شهریار و ورامین و مراتع دماوند و اسلام‏آباد کرج و اخراج کارگران حزب‏اللهی از کارخانه‏ها، بحث و تصمیم‏گیری‏هائی شد. قرار شد [موضوعِ ادامهِ ساخت] مترو[ی تهران] و فاضلاب، در روز جمعه آینده مطرح شود.

    ظهر، چند ملاقات داشتم. عصر، جلسه هیأت رئیسه [مجلس شورای اسلامی] داشتیم و سپس جلسه شورای اقتصاد که درباره ارز و کمبود آن، بحث بود؛ از [آقای غرضی] وزیر نفت گله داشتند که با فروش تهاتری نفت همکاری نمی‏کند؛ بالاخره ایشان مکلف شد که همکاری کند. ذخیره ارزی کشور، دو میلیارد و سیصد میلیون دلار است. خطرناک و نیازها زیاد است.

    شب، با سران قوای دیگر، مهمان آقای [موسوی]اردبیلی [رئیس دیوان عالی کشور] بودیم. درباره اختلاف دستگاه قضائی سیستان و بلوچستان با استاندار و امام جمعه، در کیفیت برخورد با اشرار تائب و درباره تعیین فردی برای مذاکره با مشاور [فرانسوا]میتران [رئیس جمهور فرانسه] در سوریه بحث شد. دیر وقت به خانه آمدم. اطلاع دادند که امشب در میمک، عملیاتی به نام »عاشورا« داریم. امروز عراقیها در شرق بصره، به نیروهای ما حمله کرده‏اند ولی سرکوب شده و جمعی کشته و اسیر داده‏اند.