خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

نامه محرمانه جامعه مدرسین قم به هاشمی *** انتقاد بادامچیان از خطبه های نمازهاشمی

  • چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۶۳

      صبح زود بعد از نماز، مقداری در منزل کار کردم و ساعت هفت ونیم صبح، به مجلس رفتم؛ معمولاً در ایام یک ماه تعطیل تابستانی، یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها به مجلس می‌روم. مسئول حراست و مسئول سپاه فرودگاه [مهرآباد] تهران آمدند و گزارشی از وضع حفاظت و کنترل دادند و نقاط ضعف را گفتند. [آقای رحمان رحیمی] نماینده پاوه و فرماندار پاوه آمدند. از وفاداری مردم اورامانات و از کمبودها و از گروه جدید « تحرک اسلامی»- که چندنفری منحرف تشکیل داده و به کوه زده‌اند - گفتند. پیشنهادی در مورد طرح احداث سد روی رودخانه مرزی - که سد دربندی خان عراق را تغذیه می‌کند - دادند.

    مدیران شبکه اول صداوسیما و مسئولان تولید آمدند؛ مفصلاً برای آن‌ها، درباره تولیدات شبکه و اهتمام به مسائل فعلی و روز صحبت کردم. درباره حدود بخش خصوصی - که مسئله روز است - توضیحاتی دادم که اظهارات خطبه‌های جمعه‌ام را توضیح می‌داد.

    تماس‌های تلفنی و نامه‌ها و مراجعات این هفته، نشان می‌دهد که در مورد اظهارات من در تفسیر اظهارات امام در مورد شرکت بخش خصوصی جوسازی وسیعی می‌کنند؛ بااینکه خود امام ابراز رضایت فرمودند. [اعضای] انجمن‌های اسلامی معلمان آمدند. برای آن‌ها مفصلاً صحبت کردم. سفیرمان در لهستان آمد و مدعی بود که آن‌ها حاضرند به ما اسلحه و مخصوصاً موشک بدهند، ولی خریداران ما جدیت به خرج نمی‌دهند. آقای سعید اشراقی آمد و برای دو نفر زندانی از بستگانش شفاعت کرد.

    عصر، [جمعی از] رزمندگان سپاه آمدند. برای آن‌ها مفصلاً صحبت کردم. درباره موج هواپیماربائی، تحلیلی دادم که این توطئه مشترک ضدانقلاب، عراق و کشورهای ارتجاعی جنوب خلیج‌فارس و استکبار جهانی علیه ما است. آقای [مرتضی] محمودی نماینده سابق قصر شیرین آمد؛ از تحریکات رقیبش در منطقه گله داشت و اجازه حمل اسلحه، برای حفاظت خودش می‌خواست.

    با [آقای صاحب زاده یعقوب خان] وزیر امور خارجه پاکستان ملاقات داشتم. درباره جنگ عراق، افغانستان و بلوچستان با ایشان صحبت کردم. آقای [غلام عباس] زائری [نماینده بندرعباس] کارگزار مجلس آمد. برای تعویض امام‌جمعه بندرعباس و تعیین وزیر آموزش‌وپرورش کمک می‌خواست. طلاها و پول‌های رسیده برای کمک به جبهه را تحویلشان دادم که به مراکز مسئول برسانند.

    آقای [اسدالله] بادامچیان آمد. درباره اظهارات [خطبه‌های نماز] جمعه من انتقاد داشت و برای حل مشکل حزب [جمهوری اسلامی] و حل اختلافات پیشنهادهایی مطرح کرد؛ پیشنهاد کنار گذاشتن جناح خودشان و جناح مقابل و ابقاء جریان وسط را می‌داد؛ پیشنهاد کنار کشیدن من و آقای خامنه‌ای [از حزب جمهوری اسلامی] و به حال خود گذاشتن سه جریان موجود را.

    شب، سران قوا در منزل ما مهمان بودند. درباره پناهندگی مقام « سیا» [سازمان اطلاعات مرکزی] آمریکا به ایران و مسائل جنگ و هواپیماربائی و... بحث شد. از اقداماتی که بعد از واگذاری اختیارات دو هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد تاریخ [انقلاب اسلامی] به من، انجام گرفته، گزارش دادم؛ تشکر کردند.

    امروز ظهر، هواپیماربایان قصد ربودن ایرباس دیگری را داشته‌اند، اما گاردی که اخیراً در هواپیماها گذاشته‌ایم، با آن‌ها درگیر شده و چهار نفر را دستگیر و توطئه را کشف و ضربه‌ای کاری بر این توطئه وارد کرده‌اند. امروز عصر، آقای [عبدالکریم] شرعی آمد و نامه جمعی از [اعضای] جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] را آورد که محرمانه، انتقاداتی در جهت مخالفت با دولت از خطبه جمعه گذشته من - که از دولت حمایت کرده بودم - آورد. آیت‌الله خامنه‌ای اظهار تمایل کردند که نماز جمعه این هفته را اقامه کند؛ قبلاً به آقای امامی [کاشانی] محول کرده بودم. به آقای امامی اطلاع دادم و قرار شد ایشان بروند.