خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۳/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۳/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۶۳

ساعت شش‌ونیم صبح، به مجلس رفتم. گزارش‌ها را خواندم. امروز مسافران هواپیمای ربوده شده را برای زیارت به کربلا برده‌اند. فیلمی که از سیمای عراق پخش کرده‌اند، خیلی از زنان مسافر را بی‌حجاب نشان داده است. تا ساعت 10 صبح به مشکلات کارکنان مجلس پرداختم؛ اکثر آنها گرفتاری تأمین مسکن را مطرح می‌کردند و چند نفری هم از تأخیر صدور احکام استخدامشان گله داشتند. به خاطر زیاد بودن تعداد کارکنان، می‌خواهند حدود پنجاه نفر را مرخص کنند؛ ولی قبلاً باید فکر کاری برایشان کرد.

    مهندس [مهدی] چمران، ماکت زیردریایی طراحی شده توسط خودش را آورد و خواهان تحویل کارگاهی از اموال مصادره شده جهت کار بر روی طرح های خودش بود.

    ملاقاتی با سه نماینده پارلمان آلمان داشتم. از وضع مجلس آلمان اطلاعاتی خواستم. معلوم شد، قدرت پارلمان ما بیش از پارلمان آنهاست. وزرا در آنجا به تصویب مجلس نمی‌رسند، فقط نخست وزیر را مجلس تصویب می‌کند. درباره جنگ و حقوق بشر و آمدن خبرنگاران خارجی به ایران سئوالاتی داشتند. توضیحات کافی داده شد. ظاهراً قانع شده بودند.

[آقای سعدمجبر] سفیر لیبی برای خداحافظی آمد. پیشنهاد بکار گرفتن نیروهای مخالف حکومت عراق را داشت. همچنین درخواست قبول [اجازه] ملاقات امام با آقای جلّود، در هنگام سفر ایشان به ایران را داشت. می‌گفت اطلاعاتی دارند که عربستان و آمریکا در صدد آوردن حکومت راستی در عراق به جای صدامند که این کار را خطرناک می‌خواند. توضیحاتی هم در مورد علت اتحّاد اخیر لیبی و مراکش داد.

    آقای [سیدمحمد علی] قریشی نماینده خمین آمد. برای آسفالت جاده‌ای که هفده روستای خمین را به هم مربوط می‌کند، استمداد کرد. آقای [علی اصغر] جعفری (مرتضوی) نماینده فلاورجان آمد و از حزب [جمهوری اسلامی] گله داشت.

    به بنیاد مستضعفان، درباره اصلاح اساسنامه شرکت مسکن تلفن کردم. به سازمان زمین شهری، برای تحویل اراضی تعاونی‌های مسکن ادارات از جمله مجلس تذکر دادم. علی آقاصفریان و همسرش از نوق [رفسنجان] برای احوالپرسی آمدند؛ دایی‌زاده‌اند.

    ظهر، از رادیو پیام مفصل امام به حجاج را گوش دادم؛ خیلی خوب است. عصر، گروهی از طلاب «مؤسسه در راه حق» که در تهران [زبان] انگلیسی می‌خوانند و آقای مهدیان مسئول دفتر نشر فرهنگ اسلامی که قبل از انقلاب با اموال مرحوم تولیت و با خواست من و آقای دکتر باهنر تأسیس شد، آمدند. برای آنها صحبت کردم. گروهی از معلمان آمدند. مفصلاً برایشان سخنرانی نمودم.

    شب در جلسه سران قوا، مهمان احمد آقا بودیم. امام هم شرکت کردند و اظهارات رادیوهای بیگانه، درباره هواپیمای ربوده شده را تعریف کردند؛ معمولاً امام رادیوهای بیگانه را گوش می‌کنند. درباره تجدید نظر در طرح برنج و سفر آیت‌الله خامنه‌ای به دادگاه لاهه و اسکورت‌های شخصیت‌ها، تصمیم اتخاد شد.