خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۳/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۳/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خبر ری شهری از آغاز بکار وزارت اطلاعات *** دستور امام به لاجوردی برای تحویل زندانها

  • سه شنبه ۶ شهریور ۱۳۶۳

 

    اطلاع رسید که یک هواپیمای ما با یکصد و نود مسافر، در مسیر شیراز - تهران ربوده شده و به عراق رفته و در بغداد به زمین نشسته است. لابد از پیش، ربایندگان [هواپیما] با عراق هماهنگ کرده‌اند. به سپاه و مدیر شرکت هواپیمایی اعتراض شد که چرا تصمیم مربوط به گذاشتن مأمور [امنیتی] در هواپیما را اجرا نکرده‌اند؟

    حاج احمد آقا آمد و گفت: آقای [اسدالله] لاجوردی، خدمت امام رسیده و از اینکه می‌خواهند [اداره امور] زندانها و اطلاعات را از ایشان بگیرند، شکایت داشته و اعلام خطر کرده است؛ ولی امام تأکید کرده‌اند که تسلیم قانون باشد و فقط مسئولیت دادستانی [انقلاب تهران] را داشته باشد و زندانها را تحویل شورای سرپرستی زندانها و اطلاعات [دادستانی] را هم تحویل وزیر اطلاعات بدهد؛ ولی او ناراضی رفته است.

    آقای خامنه‌ای، تلفنی درباره تغییرات در [فرماندهی] ارتش و وزیر دفاع مطالبی گفتند. قرار شد بعداً حضوری مذاکره کنیم. آقای غرضی [وزیر نفت] تلفنی اطلاع داد که جمع فروش نفت در شش ماهه اول، در حدود ده میلیارد دلار شده است. این ماه، وضع فروش [نفت] بهتر است و قیمت‌ها و فروش هم عادی‌تر می‌شود.

    عصر، آقای [محمدی]ری‌شهری وزیر جدید اطلاعات آمد. از اقداماتش در زمینه شروع کار وزارت اطلاعات گفت. درباره امور وزارت [اطلاعات] مشورت نمود و چند جلد از تألیفاتش را آورد. خانواده شهید علم‌الهدی اهوازی، مهمان ما بودند. از بنیاد شهید گله‌دارند. آقای میرحسین موسوی، از عدم همکاری وزیر نفت با معاملات تهاتری [پایاپای]، گله کرد.