خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

پیشنهاد مشترک صیاد و رضایی به هاشمی *** طرح کنار گذاشتن نخست وزیر از ستاد انقلاب فرهنگی!

  • شنبه ۳ شهریور ۱۳۶۳

    تمام امروز را در منزل بودم و بیشتر وقتم به مطالعه گذشت. پیش از ظهر، احمد آقا آمد. در مورد جنگ و اصلاح قانون اساسی و اوضاع جاری کشور و اختلافات دو خط سیاسی و اطلاعات صحبت شد. قرار شد که پس فردا به زیارت امام بروم.

    جلسه شورای سرپرستی صداوسیما داشتیم. درباره فیلمهای خارجی، خودکفائی مهد کودک صداوسیما، قرارداد مالت [درباره خرید دستگاه فرستنده] و سیاست خارجی بحث و اتخاذ تصمیم شد. عصر، آقای [عبدالمجید] معادیخواه آمد. درباره بودجه و امکانات "بنیاد تدوین تاریخ" مذاکره شد؛ درخواست کرد با اختیاراتی که هیأت مؤسس به من داده، کارها را سرعت دهم.

    اول شب، آقایان صیاد [شیرازی] و [محسن]رضائی آمدند. برای شکستن بن‏بست مدیریت جنگ به توافق مقدماتی رسیدیم؛ قرار شد پس از ارائه طرح‏های عملیاتی ارتش و سپاه، من و آقای خامنه‏ای تصمیم بگیریم.

    گزارشها را آوردند، خواندم. یکی از مقامات نظامی ترکیه گفته است، در تعقیب کردهای مخالف ترکیه، به خاک ایران و عراق، نفوذ کرده‏اند. از منابع دیگر این حرف تأیید نشده است. با دکتر ولایتی [وزیر امور خارجه] در این باره تلفنی صحبت کردم. خواستم که به وزیر علوم تذکر بدهد که با دانشجویان بسازد. دیروز، آقای [میرحسین موسوی] نخست وزیر نقل کرد که می‏خواهند آنها را از "ستاد انقلاب فرهنگی" کنار بگذارند. با [آقای ناطق‏نوری] وزیر کشور هم درباره مسئولیت حفاظت [مسئولان] صحبت کردم.