خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

• شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۶۳

شنبه 20 مرداد 1363

صبح زود رفتم، ساختمان جدید التأسیس حزب جمهوری اسلامی مشهد را دیدم؛ خوب است. سپس برای بازدید از سد طرق رفتیم. مشغول بتون ریزی بودند. این سد را متخصصان خودمان می‏سازند. فرانسوی‏ها، پیمان شکسته و رفته‏اند. از آنجا به باغ بیلدر - از املاک امام رضا(ع) - در اطراف مشهد رفتیم. ظهر را با همراهان آنجا ماندیم. آقای [واعظ] طبسی گفتند، این باغ محل خوشگذارنی متولی‏های زمان شاه بوده است و از مردم غصب شده که پس از انقلاب، حق مردم داده شده است.

عصر، با [آقای حسن غفوری فرد] وزیر نیرو، از نیروگاه در حال تأسیس طوس - که آلمانی‏ها می‏سازند - بازدید کردیم؛ ششصد مگاوات برق خواهد داد.

غروب، برای مراجعت به تهران به فرودگاه رفتیم. در فرودگاه، مصاحبه‏ای با [واحد مرکزی خبر] تلویزیون مشهد درباره نتایج سفرم کردم. اتومبیل ضد گلوله مجلس را که برای حفاظت، به مشهد آورده بودند، با توجه به سفر زیاد شخصیتهای کلیدی به مشهد و خطر ترورها، در اختیار آستان قدس[رضوی] گذاشتم. با همراهان در ساعت هشت ونیم شب، به تهران رسیدیم. در تهران، نم بارانی می‏بارید.

گزارشها را خواندم؛ امروز کاروان کشتیهایمان به بندر امام آمده‏اند و درگیری دریائی و هوائی با عراق پیش آمده است. معمولاً هنگام آمدن کاروان کشتی‏ها چنین است؛ دو کشتی و یک هواپیما آسیب دیده است.