خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

"اگر مهلت ‌بدهید، دو ساله‌ جنگ‌ را با پیروزی‌ تمام‌ می‌کنیم" *** نامه محسن رضایی به امام

  • شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۶۳

    بعد از نماز صبح و احساس سلامتی نسبت به وضع دیروز، مشغول مطالعه شدم. ساعت نه صبح، احمد آقا آمد. گفت [محسن رضایی] فرمانده سپاه به امام نامه نوشته و وضع جبهه ‏ها و عملیات را توضیح داده است، و از فشاری که برای انجام عملیات وارد می ‏آید، گله کرده و گفته به ما اگر مهلت بدهید، دو ساله جنگ را با پیروزی تمام می‏ کنیم. درباره دبیرخانه ائمه جمعه و بعضی از ائمه جمعه هم صحبت شد.

    شورای سرپرستی صداوسیما جلسه داشت؛ درباره اجاره کردن فرستنده [رادیو تلویزیونی] از [کشور] مالت برای زیر پوشش درآوردن آفریقا و جاهای دیگر، مذاکره شد. برای تعدیل در شرایط آنها و همچنین نسبت به شرکت در فرستنده رادیو تلویزیون در ایتالیا - که یک لیبیائی صاحب آن است - قرار شد تا هفته آینده مطالعه شود.

    درباره فیلم [مستند] »جاده ابریشم«، که از زمان رژیم سابق ساخت آن شروع شده و به مشکلاتی دچار شده و مخارج زیادی برداشته، بحث شد. قرار شد برای اصلاح آن کار شود.

    عصر، آقای محسن رضایی و آقای [علی] شمخانی آمدند. درباره عملیات آینده بحث کردیم. تلاش داشتند که بقبولانند، به زودی در جنوب کاری نمی‏ شود کرد. من هم اوضاع و شرایط بین ‏المللی را برای آنها توضیح دادم. بالاخره طرح نسبتاً جدیدی که [برای عملیات] داشتند، عرضه کردند. [طرح] پذیرفته شد. زمانی هم [برای انجام عملیات] معین شد و به طور موقت مشکل رفع گردید. شب، همشیره فاطمه و دخترش نصرت آمدند. تا دیر وقت بیدار بودیم.

    گزارشها را آوردند، خواندم. رسانه‏ های جمعی فرانسه، تلاش دارند ایران را شریک یا عامل اصلی هواپیماربائی اخیر معرفی کنند. ما هم به روزنامه جمهوری اسلامی پیشنهاد کردیم که جواب تبلیغات دروغ و موذیانه داده شود. تهاجم متقابل کنند که فرانسه زیر سئوال برود.