خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب« به سوی سرنوشت»258

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب« به سوی سرنوشت»258

سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در حزب جمهوری اسلامی *** تاکید هاشمی بر پیگیری عملیات متروی تهران

  • دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۶۳

    به مجلس رفتم. گزارشها را خواندم. عراق، مدعی است چند کشتی نفتکش را در خلیج فارس زده است ولی فقط یک کشتی یونانی دو بار موشک خورده و یک کشتی کویتی هم - لابد اشتباهی - از طرف عراق، موشک خورده است.

    [آقای محمد نبی حبیبی] شهردار تهران و گروهی از مسئولان متروی تهران آمدند. به وضع طرح مترو، رسیدگی شد. قرار شد برای فعال شدن آن اقدام شود. در قوانین قبلی [مسئولیت طرح مترو] در اختیار شهرداری تهران بوده و شورای انقلاب، آن را در اختیار وزارت کشور گذاشته و هیأت دولت دو، سه سال پیش، بی‏جهت طرح مترو را متوقف کرده است. نزدیک یک میلیارد تومان خرج شده و 2/7 کیلومتر تونل حفر شده است. ماشین‏های مدرن تونل‏کنی از خارج وارد شده، ولی اکنون کادر مترو متلاشی شده است. بودجه‏اش قطع گردیده و قرارداد شرکت [سوفرتو] فرانسوی با مترو لغو گردیده. دعوا در [مورد لغو قرارداد در] دادگاه مطرح است.

    ظهر، آقای [حسن]روحانی درباره پیشرفت تدارکات عملیات آینده، گزارش داد. کار [تهیه مقدمات عملیات] از زمان تعیین شده عقب [افتاده] است. عصر، واحد حزب [جمهوری اسلامی] مجلس، جلسه کانون داشت. آیت‏الله خامنه‏ای صحبت کردند.

    بعد از نماز مغرب، در دفترم با مسئولان جهاد سازندگی جلسه داشتم. گزارش جامعی از امکانات آب عراق برای ایجاد مزاحمت علیه ایران در جبهه جنوب داد و راه‏های چاره را گفتند. تصمیماتی در این مورد اتخاذ گردید. شب، در مجلس ماندم. کارهای عقب افتاده را انجام دادم.