خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

سوال امام درخصوص‌ علت‌ ضعف‌ روحیه‌ سپاه ؟

  • چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۶۳

    ساعت هفت صبح معلوم شد، هواپیما پس از رفتن به بیروت و قبرس، بالاخره در فرودگاه مهرآباد نشسته است؛ باید منتظر حوادث بعد بود. با آیت‏الله خامنه‏ای و احمد آقا برای مهمانی امشب سران قوا در منزل ما صحبت کردم. وقت ملاقات با امام را عصر گذاشتیم.

    از اعضای هیأت رئیسه مجلس، تلفن کردند که بعضی‏ها می‏گویند چون قانون کیفیت اخذ رأی اعتماد تازه تصویب شده و باید پانزده روز تا اجرای آن بگذرد، نمی‏توانیم فردا برنامه رأی اعتماد داشته باشیم. گفتم، ظاهراً این موضوع مربوط به قوانین عادی است، نه آئین‏نامه داخلی و در عین حال، باید در هیأت رئیسه مجلس، بحث و اتخاذ تصمیم شود.

    احمد آقا و صادق طباطبائی آمدند. صادق اطلاع داد که هفت میلیون دلار از موجودی طرف کلاهبردار معامله تانک - که گم شده بود - پیدا شده و برای پس گرفتن آن اقدام شده و به نتایجی رسیده و اکنون امر [رسیدگی به آن] دایر است. [مشورت می‏خواست]، بین اینکه چند سالی تا نتیجه دادگاه صبر کنیم، و یا اینکه حدود دو سوم آن را بگیریم.

    هواپیما ربایان در فرودگاه مهرآباد، سوخت و غذا خواسته‏اند. عصر، با رئیس جمهور، خدمت امام رسیدیم. وضع جبهه‏ها و اختلاف نظر صیاد [شیرازی] را با فرماندهان سپاه و ارتش گفتیم. در مورد سپردن فرماندهی عملیات [جنوب] به آقای صیاد[شیرازی] که ایمان به آن دارد، سئوال کردیم. ایشان به شرط وجود پذیرش [فرماندهی صیاد شیرازی] از طرف فرماندهان لشکرهای عمل کننده، موافق بودند و درخصوص علت ضعف روحیه یا کوتاه آمدن سپاهیان [در انجام عملیات]، سئوالاتی مطرح فرمودند.

    شب، سران قوا مهمان من بودند. درباره حدود دادن اخبار رده »خیلی محرمانه« و »سری« به نمایندگان و وزراء و همچنین اختلافات شورای عالی قضائی با دادستان انقلاب تهران، در مورد تصدی زندانها و آزاد کردن توابین، بحث شد. آقای [علی]شمخانی [قائم مقام فرمانده کل سپاه] آمد و توضیحاتی درباره حادثه هواپیماربائی و هواپیماربایان داد و تصمیماتی اتخاذ شد.