خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

  • چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۶۳

 چهارشنبه 6 تیر 1363

    هیأت رئیسه مجلس [شورای اسلامی] جلسه داشت. بیشتر، بحث بر سر حقوق و امتیازات نمایندگان این دوره بود که در هر دوره باید از نو تعیین شود. به نظر رسید، مثل دوره گذشته باشد. چند ملاقات هم با نمایندگان داشتم که بیشتر درباره نیازهای حوزه انتخابیه خود و رفع مشکلات اختلافات در انتخابات، استمداد می‏کردند. در تبلیغات انتخاباتی، قولهائی به مردم داده‏اند که احساس می‏کنند از عهده انجام آن برنمی‏آیند.

    عراقی‏ها، امروز یک کشتی سوئیسی حامل نفت ما را زده‏اند. شش نفر از کارکنان کشتی - که اسپانیائی بوده‏اند - کشته شده‏اند. نخست وزیر اطلاع داد که [آقای محمد غرضی] وزیر نفت می‏گوید میزان خسارات اسکله خارک، چهار صد میلیون دلار است. گفتم رقم درست نیست، دوباره تحقیق کنید؛ بعداً گفت اشتباه کرده‏اند، چهار صد میلیون تومان است.

    عصر، گروه سنجش افکار عمومی مجلس [شورای اسلامی] - که منحل شده‏اند - مراجعه نمودند. ملاقات و مصاحبه‏ای با خبرنگاران فرانسوی داشتم. به سئوالات فراوانی جواب دادم؛ به نظر رسید هدف عمده آنها، ارزیابی امکان اصلاح روابط ما با فرانسه است. سرهنگ ترابی [مسئول دفتر مشاورت امام در ارتش] آمد و گزارش‏هایی از ارتش داد.

    قرار بود در ضیافت افطار خانواده‏های شهدا در مدرسه رفاه، شرکت کنم که پاسدارها موافق نبودند. در مجلس ماندم. با پاسدارها افطاری خوردیم. شب را در مجلس به استماع اخبار و خواندن گزارشها گذراندم. با صدای رادیو که تنظیم شده بود، بیدار شدم. هواپیمای ربوده شده ما، از مصر برگشت. مصری‏ها، دزدان هواپیما را به بغداد فرستاده‏اند؛ یکی از آنها از افسران تصفیه شده ژاندارمری است.