خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

عامل اصلی کم رنگ موفقیت عملیات خیبر از نگاه هاشمی

  • شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۶۳

    تمام روز در منزل بودم و تا عصر، وقتم صرف مطالعه و استراحت و خواب شد. عصر، شورای سرپرستی [صداوسیما]، جلسه داشت. دبیری آقای [محسن] دعاگو برای [شورای سرپرستی صداوسیما] تمدید شد. مصوبات دیگری هم داشتیم و راهنمائیهائی در مورد کیفیت تنظیم فیلم‏های تاریخ اسلام، با اجتناب از تحریک اختلافات شیعه وسنی، [ارائه کردیم].

    بعد از افطار، آقای سرهنگ صیاد شیرازی آمد و گزارشی از پیشرفت کار مقدمات عملیات آینده داد؛ خیلی راضی است. شرایط جدیدی هم پیش آمده که تغییراتی در طرح عملیات ایجاب کرده است. هماهنگی، رفاقت و وحدت خوبی بین سپاه و ارتش پیش آمده که در عملیات گذشته نبوده است و آنچه که موفقیت عملیات خیبر را کم کرد، همان اختلاف بود که الحمدلله، این بار نیست.

    اصولاً یکی از عوامل مسئولیت فرماندهی جنگ من، وجود اختلاف بین فرماندهان سپاه و ارتش بود و با اینکه اختلافات کمتر شده اما هنوز وجود دارد و وقت‏گیر و مزاحم است و امیدوارم در آینده این مشکل حل شود ولی اصولاً باید برای ساختار نظامی و نیروهای مسلح کشور فکری بشود که انضباط و وحدت فرماندهی جدی باشد. این مشکل در نیروهای انتظامی هم با توجه به وجود شهربانی و کمیته و ژاندارمری و تداخل وظایف وجود دارد .