خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

  • سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۶۳

سه شنبه 22 خرداد 1363

    بعد از نماز صبح، خوابم نبرد و تا ساعت شش کار کردم. سپس تا ساعت هفت‏ونیم صبح، خوابیدم. ساعت هشت، جلسه شعبه [بررسی اعتبار نامه‏ها] تشکیل گردید و اعتبارنامه آقای [سیدحسین] موسوی‏پور از ابهر - که خیلی شکایت [نسبت به اعتبارنامه‏اش وجود] داشت - تصویب شد.

    ساعت نه، جلسه علنی مجلس را تشکیل دادیم. پیش از دستور، درباره حمله موشکی دیشب عراق به دزفول و توطئه مثلث امپریالیسم، صهیونیسم و ارتجاع صحبت کردم و ضمن توضیح مصوبه شورای عالی دفاع در مورد توقف حمله به اهداف غیر نظامی و ابلاغ به نیروهای مسلح گفتم که صدامیان نشان دادند که پایبند به نظر سازمان ملل و قرار آتش بس نیست.

 به آقایان کروبی و زائری و فدائی تسلیت گفتم. مراسم تحلیف عده‏ای از نمایندگان را داشتیم و 64 اعتبارنامه هم تصویب شد و چهار تا [اعتبارنامه] هم به کمیسیون تحقیق رفت؛ هماهنگی و تفاهم خوبی بر نمایندگان [دوره دوم مجلس شورای اسلامی] حاکم است.

    ظهر، در دفترم چند ملاقات داشتم. آقای اسرافیلیان درباره گزینش دانشجو و اعزام دانشجو به خارج، سیاست خارجی و برخورد با خبرنگاران خارجی، نظرات و انتقاداتی داشت؛ اکثر حرفهایش خوب است. آقای [عبدالرضا] اسدی‏نیا، نماینده اهواز از اینکه دادگاه اهواز به عنوان تخلف در تبلیغات انتخابات، ایشان و آقای فواد کریمی [نماینده اهواز] را احضار کرده است، نگران بود؛ برای چاره‏جوئی آمده بود.

    آقای رئیس جمهور، تلفن کردند و اطلاع دادند که از لحظه مقرر توسط دبیر کل سازمان ملل - ساعت سه‏ونیم بامداد - زدن شهرهای عراق متوقف شده است؛ قرار بود به خاطر موشک زدن صدام به دزفول، [به گلوله باران شهرهای عراق] ادامه بدهیم؛ پذیرفتم.

    عصر، آقای ترابی از دفتر مشاورت [امام در ارتش] آمد و گزارش تعقیب زدن کشتی کویتی را داد و برای اصلاح ستاد مشترک [ارتش] تأکید داشت. گزارشها را خواندم. تازه مهمی نیست. کارهای اداری را انجام دادم و نزدیک افطار به منزل آمدم.