خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

ملاقات امام جمعه هامبورگ با هاشمی

  • یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۶۳

    ساعت هشت صبح، به مجلس رفتم و کارهای اداری را انجام دادم. چند ملاقات داشتم. گروهی از انجمن اسلامی تشکیلات هواپیماسازی ایران آمدند؛ از مدیر عامل خود گله داشتند که نیروهای حزب‏اللهی را تصفیه می‏کند. قرار شد دفتر مشاورت [امام در ارتش به این موضوع] رسیدگی نماید.

    هیأت رئیسه موقت [مجلس]، جلسه داشت؛ درباره دستور جلسه و مشکل مسکن نمایندگان تصمیم‏گیری کردیم. جمعی از جامعه مخترعین آمدند و ضمن تشکر از تشویقهای جمهوری اسلامی از آنها، مشکلاتشان را نیز گفتند در حدوداً 300 عضو دارند. می‏گفتند دستگاههای مین‏روب و مین‏کوب و اطفای آتش چاه‏های نفت را اختراع کرده‏اند.

    آقای مقدم، امام جماعت مسجد هامبورگ و آقای خلیق از مجمع علمای لبنان آمدند. آقای مقدم از مشکلات دانشجویان اسلامی اروپا و از بی‏تحرکیشان گله داشتند و از توجه ترکها وعربها و... به انقلاب راضی بودند. آقای خلیق، برای لبنان کمک بیشتر می‏خواستند.

    عصر، در جلسه شورای مرکزی حزب [جمهوری اسلامی] شرکت کردم. افطار را مهمان آقای خامنه‏ای بودیم. شب، با آقایان صیاد [شیرازی] و [محسن] رضائی و آیت‏الله خامنه‏ای، برای بررسی طرح جدید عملیات آینده، جلسه داشتیم. نظریه قرارگاه خاتم‏الانبیاء را [در مورد نحوه عملیات] گفتند؛ نیروی زیاد غیر قابل تحصیلی را مطالبه می‏کردند که رد شد.

    قرار شد با نیروهای ممکن‏الحصول عمل کنند و زمانی [برای انجام عملیات] معین شد. درباره آماده شدن سپاه برای انجام عملیات در منطقه خلیج فارس هم مذاکره شد. شب به مجلس رفتم.