خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

  • یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۶۳

 یکشنبه 13 خرداد 1363

    صبح، سری به دندانپزشکی مجلس زدم. دکتر دندان‏هایم را معاینه کرد؛ کارهای جزئی لازم دارد. قرار شد بعد از ماه مبارک رمضان مراجعه کنم. گروهی از دانشجویان تحت تعلیم وزارت نیرو با دکتر [حسن] غفوری‏فرد آمدند. [وزیر نیرو] گزارشی داد و من هم در رابطه با ضرورت تربیت نیرو برای خودکفائی علمی و فنی و نقد امکانات فراوان کشور صحبت کردم.

    آقای [حسین] تاج‏گردون سفیرمان در هلند آمد. گزارشی از وضع دادگاه [لاهه] و تهاجم ضدانقلاب به سفارت ایران در هلند داد. بعضی از نمایندگان سابق مجلس آمدند؛ از اینکه اعتبارنامه رقبایشان در مجلس دوم، بی‏اشکال تصویب شده، ناراحت بودند. منشی‏های کمیسیونها آمدند و از زیادی و تورم نیروی انسانی در کارکنان مجلس و بیکاری منشی‏ها صحبت شد؛ قرار شد در این‏باره فکری بکنیم. آنها می‏گویند، یک نفر منشی برای یک کمیسیون زیاد است. یکی از کارکنان روابط عمومی مجلس - که از کار مرخص شده - شکایت داشت. آقای خوشنویسان از کمی بودجه مجلس برای مصوبات هیأت رئیسه، در خصوص کمک به نمایندگان سابق و اینکه محلی [برای کار] ندارند، گفت.

    [آقای محمد غرضی] وزیر نفت اطلاع داد یک کشتی نفتکش ترکیه که عازم جزیره خارک بوده، توسط عراقیها زده شده است و رئیس جمهور گفتند در این مورد، دستور مقابل‏به‏مثل داده‏ایم.

    از وزیر نفت درباره لغو امتیاز کشف و استخراج نفت در گرینلند - که اطلاع داده بود - پرسیدم، گفتند منتفی شده است. ولی می‏گفت، یک شرکت سوئیسی حاضر است به چند برابر [قیمت]، بخرد.

    عصر، آقای [اسدالله] لاجوردی [دادستان انقلاب تهران] و مسئولان اطلاعات سپاه آمدند. برای هماهنگ شدن در کار اطلاعات، مشکل این است که دادستانی تهران، کار اطلاعاتی می‏کند. با مذاکرات طولانی، قرار شد با [تشکیل] کمیته‏ای مشترک، [امور اطلاعاتی را] هماهنگ کنند. عصر، در جلسه حزب [جمهوری اسلامی] شرکت نکردم و افطار را به خانه آمدم. شب هم زود خوابیدم.