خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

  • جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۶۳

جمعه 11 خرداد 1363

    دیشب، کسی هلال ماه [رمضان] را ندیده. تا سحر چندبار با دفتر امام درباره رویت هلال ماه تماس گرفتم؛ رؤیت هلال ماه ثابت نشده است. سحر بلند شدم و به تنهائی سحری خوردم؛ چون ماه رمضان ثابت نشده، بچه‏ها روزه نگرفتند. تا ساعت یازده صبح کار کردم و سپس برای اقامه نماز جمعه به دانشگاه [تهران] رفتم.

    از نخست وزیری، راجع به [بمباران] پالایشگاه تبریز [توسط جنگنده‏های عراقی] پرسیدم. معلوم شد خسارت عمده‏ای نداشته و در این جریان یک هواپیمای عراقی ساقط شده و خلبانش کشته شده است. هواپیماهای عراقی به اطراف خرم‏آباد هم، بی‏نتیجه حمله کرده‏اند. عصر، گزارش‏ها را در منزل خواندم.

    شب، آقای [ناصر] مکارم شیرازی [از حوزه علمیه قم] اطلاع دادند که امروز از ماه رمضان محسوب می‏شود و دیشب در شاهرود و اصفهان، هلال ماه رؤیت شده است و از من خواست که به صداوسیما تلفن کنم [تا این مطلب را] صداوسیما به مردم اطلاع دهد. خانم آقای [شیخ علی اصغر] مروارید تلفن کرد و برای آقای مروارید، وقت ملاقات خواست؛ در جریان اختلافات ما با بنی‏صدر، با ایشان کمی اختلاف پیش آمد و روابط مثل گذشته صمیمی نبود. دکتر سعید لاهوتی هم از اهواز آمد؛ مرخصی گرفته است.