خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

  • جمعه ۴ خرداد ۱۳۶۳

جمعه 4 خرداد 1363

    تمام امروز را در منزل بودم؛ بیشتر وقتم به مطالعه و استراحت گذشت. اقامه نماز جمعه [این هفته تهران] را به آقای [محمد] امامی کاشانی محول کردم؛ ایشان زیاد روی حمایت امام از شورای نگهبان تکیه کرد. با نخست وزیر و رئیس جمهور در رابطه با کشتی حادثه دیده، صحبت کردم.

    سرهنگ [علی] شهبازی، مسئول گروه کار نظامی آیت‏الله خامنه‏ای، اطلاع داد که دیشب، کاروان کشتی‏های نفتکش به بندر امام آمدورفت داشته‏اند؛ 22 کشتی وارد و 13 کشتی، خارج شده‏اند. سه کشتی، مورد اصابت موشک‏های عراقی قرار گرفته‏اند که یکی از آنها، وضع خوبی ندارد.

    آقای محسن رضائی آمد؛ گزارشی از آماده شدن قرارگاه‏های عملیات برون مرزی در عراق داد و راجع به عملیات آینده، صحبت کردیم. او معتقد نیست که موفقیت چشمگیری داشته باشیم؛ نیروهای مردمی به اندازه کافی در جبهه نیستند. برای دادن اعلامیه‏ای از طرف سپاه در خصوص حملات اسرائیل به بعلبک صحبت کرد؛ وزارت امور خارجه صلاح ندانسته است. من هم، نظر وزارت امور خارجه را تأیید کردم.

    گزارش‏ها را آوردند؛ دوباره بحران خلیج فارس، اوج تازه‏ای گرفته است و امروز شورای امنیت برای رسیدگی به شکایت کویت و عربستان جلسه دارد. با اینکه بحران نفتکش‏ها در اثر تجاوزات عراق و حمایت‏های استکباری پیش آمده، مجموعاً جوّ جهانی، به نفع ما نیست و از پیروزی ما راضی نیستند.