خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

  • چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۶۳

 چهارشنبه 2 خرداد 1363

    در جلسه علنی مجلس، لایحه دو فوریتی کمک به سوریه مطرح بود. معلوم شد، آقای [علی‏اکبر] معین‏فر [نماینده تهران] به عنوان مخالف، اسم نوشته است؛ حدس زده می‏شد، قصد شلوغ کردن و مسئله آفرینی و مطرح شدن خودشان، در روزهای آخر عمر مجلس را دارد. پیشنهاد می‏شد که مانع صحبت او بشویم، ولی ترجیح دادم که بگذاریم صحبت کند؛ نمایندگان حوصله به خرج دادند و لایحه با رأی اکثریت قوی تصویب شد.

    ظهر، در دفترم با [سرهنگ ترابی] رئیس دفتر مشاورت امام [در ارتش] ملاقات کردم و او گزارش حادثه دیدن کشتی‏های نفتکش در منطقه خلیج فارس را داد. از تلاش و همکاری نیروی دریائی و هوائی [ارتش جمهوری اسلامی] راضی بود؛ از ناخدا بایندر تعریف و فرمانده نیروی دریایی را نفی می‏کرد و برای تعویض رئیس ستاد مشترک ارتش تأکید داشت.

    عصر هم، برای اینکه کارهای نیمه تمام را تمام کنیم، جلسه علنی مجلس داشتیم. عصر، همچنین جلسه هیأت رئیسه مجلس بود؛ در مورد امور مجلس و تأمین امنیت و معاش و مسکن نمایندگان دوره گذشته - پس از تمام شدن دوره نمایندگی آنها - بحث و قرار شد تا دوماه آنها را که نیاز دارند، تأمین کنیم.

    شب، مهمان احمد آقا بودیم. امام هم [در این مهمانی] شرکت کردند. آقای [محمود] بروجردی گزارشی از مذاکرات نماینده عربستان سعودی با آقای محتشمی در آلمان را داد که مطلب مهمی نداشت. با امام راجع به بحران نفتکشها در منطقه خلیج فارس صحبت کردیم؛ نتیجه مشخصی نگرفتیم. امام از آسیب دیدن مردم شهرهای ایران و عراق [در اثر حملات هوایی] اظهار ناراحتی کردند. شام خوردیم و دیر وقت به خانه آمدم.