خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

  • سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳

سه شنبه 25 اردیبهشت 1363

    برای چند ملاقات و کارهای اداری به مجلس رفتم. گزارشها را خواندم. موضوع مهم روز، زدن کشتی‏های نفتکش در خلیج فارس است. آقای [علی محمد]بشارتی برای کارهای اداری مجلس و آینده خودش مراجعه کرد. [ناخدایکم اسفندیار حسینی] فرمانده نیروی دریائی آمد و از مخالفت گروه کار رئیس جمهور با ایشان و تضعیف فرماندهی گله داشت؛ گویا شنیده که می‏خواهند ایشان را عوض کنند. آقای شریفی - هم مباحثه دوران طلبگی‏ام - آمد. مهندس مرّوت و مسئولان دیگر وزارت مسکن آمدند، درباره زمین و اختلاف با آقای مهندس گنابادی [وزیر مسکن و شهرسازی] مطالبی گفتند.

    مصاحبه‏ای با تلویزیون درباره انتخابات انجام دادم. دکتر احمدی از ستاد انقلاب فرهنگی آمد، تذکراتی راجع به گزینش دانشجو و تأکید برعدم مشخص کردن مرحله تحقیقات عقیدتی و سیاسی نمودم و راجع به دانشجو شناخته شدن محصلان دانشگاه آزاد تأکید کردم. با آقای [اسدالله]بیات دو خطبه عقد، برای دو زوج خواندیم. امام جمعه شهر بابک هم آمد و از موفقیت رقیب خود در انتخابات، ناراحت بود.

    عصر، [دکتر ایرج فاضل] وزیر فرهنگ و آموزش عالی آمد. می‏خواست که در نماز جمعه برای حل مشکل مسکن دانشجویان مطالبی بگویم؛ پذیرفتم. راجع به گزینش دانشجو هم بحث شد. مخالف مصوبه موجود است و قصد استعفا دارد.

    عصر، شورای عالی دفاع جلسه داشت. درباره کیفیت برخورد با موضوع حمله به کشتیهای نفتکش از طرف عراق بحث شد. بعد از جلسه، مصاحبه تلویزیونی کردم. سپس جلسه خصوصی طولانی با آقای خامنه‏ای داشتیم. درباره کیفیت برخورد با دو خط تندرو و محافظه‏کار بحث کردیم؛ مفید بود. باید ادامه بدهیم. دیر وقت به خانه آمدم. امام بیانیه‏ای در حمایت از شورای نگهبان در مقابل حملاتی که به آنها در انتخابات - با ادعای خطی برخورد کردن - آغاز شده بود، داده‏اند؛ باعث ناراحتی تندروها خواهد شد.