خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب به سوی سرنوشت

گلایه محمد هاشمی از کمبود بودجه صداوسیما

  • دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۶۳

    امروز هم، تمام وقت را در منزل بودم. باران، دیشب و امروز، یکسره می‏بارید. صبح زود آقای [محسن]رضائی از جبهه تلفن کرد و از سخنرانی آقای سرهنگ [علی]صیاد شیرازی برای فرماندهان قرارگاه کربلا تا سطح فرمانده گردان، گله داشت. گفت، باران مانع تحرک نیروهای ما و عراقی ها است و بازدید خبرنگاران از جزیره را هم، مشکل کرده است. مطالب ایشان را با آیت‏الله خامنه‏ای در میان گذاشتم. قرار شد نوار صحبت های آقای صیاد شیرازی از عقیدتی سیاسی ارتش خواسته شود. ظهر، در این باره با آقای صیاد شیرازی، تلفنی صحبت کردم؛ قبول نداشت و خواهان رسیدگی شد.

    ظهر احمد آقا آمد. اطلاع داد که دادگاه عالی آلمان، آقای صادق طباطبائی را تبرئه کرده است و باید مخارج وکلاء و خسارت وارده را بپردازند و کشف شده است که [در مورد اتهام علیه او]، ضدانقلاب توطئه کرده بود. از اختلاف در مورد سپاه و عملیات اخیر، ابراز نگرانی می‏کرد. می‏گفت گروهی را پیش ائمه جمعه فرستاده است و تفتین کرده‏اند. آیت‏الله منتظری هم تحت تأثیر این حرفها، اظهارات منفی می‏کنند. می‏گفت، امام هم از اینکه اظهارات ایشان، اثر نامطلوب داشته باشد، ناراحت هستند.

    عصر، آقای بهزاد نبوی [وزیر صنایع سنگین] آمد؛ پیشنهاد داشت بخشی از امکانات [وزارت] صنایع سنگین در خدمت جنگ درآید. از ساختن پل برای جزیره مجنون الهام گرفته بود. راجع به انتخابات هم صحبت شد. سپس آقای [محسن] رفیق‏دوست [وزیر سپاه پاسداران] برای تعقیب همان حرفهای صبحِ آقای محسن رضائی [در مورد سخنرانی سرهنگ صیاد شیرازی] آمد و گفت که از این ماجراها، استفاده سیاسی می‏شود. گفت وزارت صنایع سنگین، برای ساختن پلِ [جزیره مجنون]، پول خیلی زیادی گرفته است. درباره ساختن داروی معالجه اثرات سلاح شیمیائی عراق و راهکار برای مقابله به مثل، گزارشی داد.

    با آقای [واعظ] طبسی [تولیت آستان قدس رضوی] درباره دادن چندباب خانه در هویزه به سپاه صحبت کردم. مصاحبه تلفنی با روزنامه جمهوری اسلامی داشتم. آقای [محسن] رضائی، نامه‏ای به آقای رئیس جمهور، نوشته و رونوشت آن را برای من فرستاده است. در این نامه، درباره اختلافات، مطالبی مطرح شده است. شب، اخوی محمد [رئیس سازمان صداوسیما] آمد و راجع به کمی بودجه صداوسیما و برنامه‏ها، صحبت شد. شب را در منزل ما ماند.