خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

  • چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۳

چهارشنبه 12 اردیبهشت 1363

    مجلس تعطیل بود، ولی برای انجام ملاقات‏ها، در مجلس ماندم. با آقای [مرتضی] کتیرائی درباره تکمیل کارهای اداری و رسیدگی به شکایت‏های عده‏ای از کارکنان در مورد وضع کارشان صحبت کردم.

    دکتر همتی، مسئول بخش میکروب شناسی دانشگاه شهید بهشتی آمد و پیشنهاد داشت که وسائل سفرش به آمریکا، برای انتقال تکنیک پیشرفته‏ای که در اختیار یکی از دانشگاه‏های کالیفرنیا است، فراهم شود. با رئیس دانشگاه در این خصوص صحبت کردم.

    آقای [رضا]امراللهی مسئول [سازمان] انرژی اتمی آمد و درباره کمی بودجه و کارشکنی‏های مخالفان، استمداد داشت. در مورد دکتری که دیروز پیشنهاد همکاری داده بود و مدعی تخصص در سطح بالا است، صحبت کردیم. خانم شهید رجائی آمد و درباره نقاط ضعف وزارت آموزش و پرورش و شخص آقای پرورش گفت؛ ولی حرف حسابی زیادی نداشت و تکراری بود. [آقای سعیدالذاکرین] مسئول روابط عمومی [مجلس شورای اسلامی] آمد و راجع به کارها صحبت کرد. آقای [علی]قائمی آمد و برای مسافرت به گیلان غرب و تقویت آقای [مرتضی] محمودی در دور دوم انتخابات مشورت کرد.

    ظهر، آقایان سید محمدرضابهشتی و مسیح مهاجری آمدند. صحبت درباره حزب [جمهوری اسلامی] بود. نگران یک بعدی شدن و تسلط محافظه کاران بر امور حزب و طرد نیروهای فعال جوان بودند و احتمال بیرون رفتن [از حزب ] را مطرح کردند. گفتم بمانند و از طریق آقای خامنه‏ای، برای تعدیل تلاش شود.

    عصر، آقای [اکبر]پرورش [وزیر آموزش و پرورش] و جمعی از معلمان آمدند. درباره ارزش تعلیم و شخصیت آقای مطهری، برایشان صحبت کردم. آقای [محمد مهدی] ربانی‏املشی آمد؛ نگران مخالفت با اعتبار نامه‏اش از سوی افراد تند چپ در مجلس بود و استمداد کرد. سرهنگ ترابی [از دفتر مشاورت امام در ارتش] آمد و از ضعف و انحراف ستاد مشترک ارتش گفت و از ضعف فرمانده نیروی دریائی و پیشنهاد تعویض داشت.

    امام جمعه یکی از شهرهای سنی نشین خراسان آمد و متقاضی یک اتومبیل بود. با مهندس موسوی نخست وزیر ملاقات داشتیم؛ به خاطر عدم هماهنگی با رئیس‏جمهور و کمی بودجه، استعفا و تعویض کابینه را مطرح کرد؛ مخالفت کردم و گفتم باید تفاهم ایجاد کرد. ولی اگر مجلس آینده با ایشان خوب نباشد، استعفا را منطقی دانستم؛ البته ظاهراً چنین نخواهد شد. قرار شد برای تکمیل کابینه و ایجاد تفاهم، اقدام کنیم.

    آقای بهبهانی از اهواز آمد و از آقای دامغانی گله‏داشت. شب، جلسه‏ای در منزل [آیت‏الله خامنه‏ای] رئیس جمهور بود؛ درباره تکمیل کابینه به توافق رسیدیم. با برگشتن آقای نوبری به ایران - که تقاضا کرده - موافقت کردیم. درباره مسائل کلی کشور هم بحث شد؛ از جمله بازداشت تعدادی از اعضای ارتش سری ارامنه [داشناک] که دست به ترور ترک‏ها زده‏اند و در سیاست خارجی ما اختلال ایجاد می‏کنند.