خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

  • دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۶۳

دوشنبه 3 اردیبهشت 1363

    در مجلس، جلسه علنی داشتیم. بعد از تنفس به دفتر آمدم. آقای [سیدابولفضل] رضوی اردکانی شرح انتخابات اردکان شیراز را داد؛ مدعی تقلب از طرف رقیب است و خود را از حوادث آنجا تبرئه می‏کرد. آقای [رسول] منتجب‏نیا [نماینده شوش و اندیمشک] هم آمد و راجع به وضع خمین و مظلوم شدن نیروهای حزب‏اللهی می‏گفت. آقای [علی] آقامحمدی [نماینده همدان] هم آمد و نگران شکست در مرحله دوم است؛ مدعی است، عناصری از اطلاعات سپاه علیه او سمپاشی می‏کنند. این امر، مسأله عمومی کسانی است که احساس مظلومیّت می‏کنند؛ نمی‏توانم کمک کنم؛ چون بنا است مداخله در حوزه‏های دیگر نکنم.

    عصر، آقای [اسدالله] بادامچیان آمد و بیشتر، از تخلف‏های جناح مقابل خودشان و یک طرفه کار کردن مطبوعات گله داشت؛ توصیه به سازش و عدم اختلاف کردم.

    دوسه نفر از بازپرسان [زندان] اوین آمدند. برای تعقیب پرونده انفجار نخست وزیری، پیشنهاد دستگیری بعضی از مسئولان معروف را داشتند. قبلاً هم از امام اجازه خواسته‏اند. امام آن را به [آیت‏الله شیخ یوسف صانعی] دادستان کل کشور ارجاع داده‏اند؛ ضررهای احتمالی را تذکر دادم. آقای فرشاد مؤمنی آمد. از یک بعدی شدن حزب جمهوری اسلامی گله داشت و از دلسرد شدن نیروهای انقلابی نگران بود.

    سرهنگ [مصطفی] ترابی [ از دفتر مشاورت امام در ارتش] آمد و گزارش آزمایش نیمه موفق ساخت موشکی با برد حدود پنجاه کیلومتر را داد. مصاحبه‏ای [تلویزیونی] به مناسبت روز کارگر انجام دادم؛ شب را در مجلس ماندم و کارهای عقب مانده را انجام دادم. سریال سربداران را از تلویزیون تماشا کردم.