خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۶۳

 چهارشنبه 10 بهمن 1363

    صبح زود به مجلس رفتم و گزارشها را خواندم. با فرماندهان نظامی، صحبت کردم. معلوم شد [نیروهای عراقی] در جزیره مجنون یک سنگر از [نیروهای ] ما با 15 نفر اسیر گرفته‏اند. در کنفرانس سازمان اوپک، یک دلار قیمت نفت سبک را پایین آورده‏اند؛ شکست است.

    آقای توکلی‏بینا آمد. از تصمیمات اخیر بنیاد مستضعفان در ارتباط با مؤسسه تولید مسکن، ناراضی بود. مصاحبه‏ای با صداوسیما درباره جشن دهه‏فجر داشتم.

    آقایان محلاتی و ربانی [املشی] آمدند؛ برای استمهال یا بخشیدن وامی که بانک مرکزی به صندوق قرض‏الحسنه داده، و برای حل مشکل کمیته صنفی کمک خواستند.

    آقای [سعید] رجائی خراسانی آمد. از تمایل آمریکا برای بازکردن راهی برای آشتی با ایران گفت و ایشان از سیاست ایران در قبال آمریکا نگران است. گفتم بنا نیست که روابط را [با آمریکا] تیره‏تر کنیم؛ ولی آنها باید از شرارت خودشان کم کنند.

    ظهر، دو ملاقات با نمایندگان داشتم. هیأت اعزامی به کشورهای جنوب خلیج فارس آمدند و گزارش سفر دادند. عصر، هیأت رئیسه [مجلس شورای اسلامی] جلسه داشت.

    شب، مهمان نخست وزیر بودیم. گزارش سفرش را داد، و وضع ترکیه و کوبا و نیکاراگوئه را تشریح کرد. خبر دادند که آقای [محمد مهدی] ربانی املشی به دنبال یک سر درد شدید در بیمارستان، مورد آزمایش قرار گرفته است و غده‏ای در سر ایشان کشف شده و احتمال سرطان می‏رود. قرار شد [پزشکان در این مورد] مشورت کنند و اگر لازم شد برای معالجه به خارج اعزام شود. احمد آقا به دیدن ایشان رفت و آخر شب، اطباء ترجیح داده بودند که در تهران آزمایش و عمل جراحی شود. برای خواب، به مجلس رفتم.