خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • شنبه ۲۲ دی ۱۳۶۳

 شنبه 22 دی 1363

    تا ساعت نه‏ونیم صبح، مطالعه و کتابخانه را مرتب کردم. جلسه شورای سرپرستی [صداوسیما] داشتیم. آئین‏نامه پخش اخبار مربوط به امام از صداوسیما تصویب شد و درباره برنامه‏های صداوسیما در ایام خاص و مناسبتها در طول سال بحث شد. استعفای آقای [محمد حسن] زورق [معاون سیاسی صداوسیما] مورد بحث قرار گرفت و قرار شد بکار خود ادامه دهد تا رسیدگی کنیم.

    عصر، آقایان [علی] شمخانی [قائم مقام فرمانده کل سپاه] و [محسن] رفیق‏دوست [وزیر سپاه پاسداران] آمدند. آقای رفیق‏دوست، گزارش پیشرفت کارهای تدارکاتی عملیات را داد. آقای شمخانی هم درباره تهیه مسکن برای افراد سپاه، کمک خواست و گزارش اظهارات طبیب مخصوص صدام که به ایران پناهنده شده را داد. او مطالب جالبی درباره حرفهای صدام گفته که از مصاحبه او، فیلم تهیه شده است.

    این شخص از افراد سرشناس اروپایی است که بعد از جنگ [جهانی دوم] تاکنون در فرانسه [مقیم] است و از شهود دادگاه [سران] نازی‏ها است. فرانسه او را به عنوان طبیب مخصوص صدام فرستاده است که به خاطر اختلافی که با صدام پیدا کرده‏اند، به ایران آمده است؛ ممکن است [پناهندگی او به ایران] مرموز باشد. موافقت شد که مصاحبه‏اش پخش شود و با آقای خامنه‏ای هم، تلفنی مشورت کردم.

    احمد آقا گفت خبری دریافت کرده که یک هواپیمای مسافربری آلمانی، در آبهای خلیج فارس سقوط کرده است و مسافرانش - که 62 نفر بوده‏اند - در دریا سرگردان هستند. به ستاد مشترک [ارتش] گفتم که برای نجات آنها اقدام نمایند.