خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۶۳

سه شنبه 13 آذر 1363

    صبح زود، به مجلس رفتم. در گزارشها، ربوده شدن یک هواپیمای کویتی با 155 سرنشین و 11 خدمه و آمدن [هواپیمای ربوده شده] به فرودگاه مهرآباد مطرح بود. در جلسه علنی [مجلس شورای اسلامی] تا ساعت ده صبح، ماندم و سپس به دفترم آمدم. آقای [احمد] بهشتی نماینده فسا که اعتبارنامه‏اش [در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی] مطرح بود، از غیبت من ناراحت بود. از آنجایی که می‏داند برای ایشان احترام قائلم، انتظار داشت در جلسه بمانم؛ [چون] کار فوری داشتم [نتوانستم در جلسه حضور داشته باشم].

    ظهر آقای موسوی نماینده رامهرمز آمد. از تورم، ضعفهای ادارات [دولتی]، سپاه، جنگ و بودجه اظهار ناراحتی می‏کرد. با ارائه توضیحات، [او را]، کمی راضی کردم. آقای [سیدرضا] زواره‏ای [نماینده تهران] آمد و از ضعف دولت و [از احتمال] خطر نارضایتی عمومی حرف زد و در این مورد پیشنهاد مشخصی، به جز تعویض دولت، آن هم بدون داشتن جانشین نداشت. گفتم: دولت ماندنی است؛ راه حل این است که با آن همکاری شود.

    عصر، آقای [هادی] مروی، قاضی و رئیس شعبه اول دادگاه انتظامی قضات آمد و از ضعف رئیس شعبه دوم [دادگاه انتظامی قضات] گفت. آقای میرمحمد صادقی [از بازاریان تهران] آمد؛ گزارش کاروان کمک به جبهه کردستان و کمبودهای جبهه را داد و درباره اتاق بازرگانی - که با وزیر بازرگانی اختلاف دارند - کمک خواست.

    آقای محمدجواد حجتی‏کرمانی که اخیراً مشاور فرهنگی رئیس جمهور و معاون علمی کتابخانه مجلس [شورای اسلامی] شده، آمد؛ حرفهای تازه‏ای نداشت. روحیه‏اش بهتر شده است. از لزوم بیداری در مقابل توطئه ایجاد تفرقه، مخصوصاً بین من و آقای خامنه‏ای گفت و پیشنهاد احیاء کتاب جامع لغت عربی به فارسی را نمود که قبل از انقلاب در کتابخانه مجلس شروع شده است.

    شب، در مجلس ماندم. برف می‏بارید. از وضع ربایندگان هواپیمای ربوده شده کویتی جویا شدم. گفتند ربایندگان هواپیما، از عربهای مسلمان انقلابی هستند و آزادی همرزمانشان را از زندان کویت می‏خواهند که پس از انفجار سفارت آمریکا در کویت بازداشت و محکوم شده‏اند. [پس از ربودن هواپیما]، یک آمریکائی را کشته و جسدش را تحویل داده‏اند و عده‏ای [از مسافرین هواپیما] را آزاد کرده‏اند. می‏گویند، شخصیت‏های مهم کویتی، پاکستانی و آمریکائی در هواپیما، گروگان هستند.