خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

چرا آلمان از نیروگاه اتمی بوشهر کنار کشید؟

  • چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۶۳

    تا ساعت هشت صبح، در دفترم کار کردم. آقای [دکتر عبدالله]جاسبی آمد. گزارش پیشرفت کار دانشگاه آزاد اسلامی را داد و کمک خواست. درباره حزب [جمهوری اسلامی] و سازمان زنان اسلامی، صحبت کرد. آقای [رضا]امراللهی مسئول سازمان انرژی اتمی آمد و گفت، آلمان حاضر نیست در زمان جنگ، کار نیروگاه اتمی بوشهر را به طور جدی شروع کند و حتی ممکن است بعد از جنگ هم، همکاری لازم را ننمایند و تحت فشار آمریکا است. قرار شد پیگیری کنیم. در مورد سهام ایران در اورودیف فرانسه و وام ایران به آنها هم و درباره مواد تولیدی و وارداتیمان و پیشرفت کار برنامه‏های اصفهان گزارش داد.

    دکتر حسن روحانی آمد. ایشان را در جریان برنامه عملیات آینده، قرار دادم و از ایشان خواستم که به نمایندگی من با فرماندهان [سپاه و ارتش] تماس بگیرد و برای رفع نیازها، کمک کند.    در جلسه نمایندگان تهران شرکت کردیم. نیازهای آموزش و پرورش تهران برای زمین و ساختمان مطرح شد و راجع به برنامه وزارت مسکن، بحث و انتقاداتی شد و ایشان جواب داد؛ بد نبود. شهردار تهران، گزارش موفقیت برنامه اخیر طرح ترافیک را داد که با کمک سربازان وظیفه انجام شده است.

    ظهر، سرهنگ [اسماعیل] سهرابی رئیس ستاد مشترک [ارتش جمهوری اسلامی] آمد. برای ارتشی‏ها از جهت مسکن و حقوق کمک می‏خواست. با ایشان در مورد آماده کردن ستاد، برای همکاری در جنگ، صحبت کردم.

    عصر، هیأت رئیسه جلسه داشت. شب، نخست وزیر آمد. به خاطر مسافرت آقایان خامنه‏ای و موسوی اردبیلی جلسه سران قوا نداشتیم؛ ولی با آقای میرحسین موسوی درباره حزب [جمهوری اسلامی] صحبت کردیم؛ ایشان و دوستانش، بنا دارند در صورت تداوم سیاست کنونی، از حزب کناره‏گیری کنند. من به ایشان پیشنهاد کردم که بهتر است در جهت اصلاح حزب حرکت کنند. قرار شد برای اصلاح اقدام شود. در مورد ارز، توزیع و بنیاد مستضعفان و خیلی چیزهای دیگر هم تصمیماتی گرفتیم.