خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۶۳

یکشنبه 27 آبان 1363

    تا ساعت ده‏ونیم صبح، جلسه [مجلس شورای اسلامی] را اداره کردم و بعد از تنفس، ریاست جلسه را به آقای یزدی سپردم. با آقای [عبدالحلیم] خدام معاون رئیس جمهوری سوریه و هیأت همراه ملاقات داشتم. [آقای عبدالحلیم خدام] بیشتر روی لزوم تقویت محور کشورهای مترقی عرب، برای مقابله با محور ارتجاع عرب و... تکیه داشت و معتقد بود، آمریکا در منطقه برای اجرای طرح کمپ دیوید فعال شده است. روی لزوم حمایت نیروهای اسلامی لبنان برای مبارزه با اسرائیل تأکید شد. سیاست سوریه، حذف طرفداران آقای [یاسر]عرفات است و در مورد تحسین روابط با عربستان سعودی و شوروی به ما توصیه می‏کرد؛ ما هم قبول داشتیم.

    ظهر، [آقای اسحق جهانگیری]، نماینده جیرفت آمد. از مشکلات جیرفت و اینکه امکانات طبیعی منطقه، هرز می‏رود، گفت و از امام جمعه جیرفت گله‏داشت و از تضعیف نیروهای حزب‏اللهی در دانشگاه‏ها اظهار نگرانی می‏کرد. [آقای مصطفی قادری] نماینده پیرانشهر، آمد و از میدان ندادن به نیروهای داوطلب در کردستان و اعتماد بیش از اندازه به تواب‏ها گله‏داشت و نگران سازش بارزانیها و طالبانیها بوده و از امام جمعه بیجار، به خاطر کم توجهی به اهل سنت، گله داشت.

    آقای [شیخ فضل‏الله]محلاتی [نماینده امام در سپاه] آمد. گزارشی از موج مخالفت با فرماندهی سپاه گفت و اعلان خطر کرد و از عدم توجه فرماندهی [سپاه پاسداران] به نصایح خودش و تضعیف ایشان، گله داشت.

    عصر، در شورای مرکزی حزب [جمهوری اسلامی] شرکت کردم. علاوه بر شرح وظایف واحدها، درباره بودجه و وضع مالی دولت و کمبود ارز و بودجه، بحث شد.

    رئیس جمهور درباره کرمان که به زودی به آنجا مسافرت می‏کنند، مشورت کردند و آقای ناطق نوری وزیر کشور درباره استاندار کرمان و خوزستان، و آقای [حبیب الله] عسکراولادی درباره کمیته صنفی صحبت کرد. من در این جلسه، تذکر دادم که حزب [جمهوری اسلامی] با یک بعدی شدن، تدریجاً حمایت امام را از دست خواهد داد و از هم اکنون نیز، شکایات زیادی از این جهت، به امام می‏رسد.