خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب به سوی سرنوشت

گزارش فرمانده سپاه پاسداران در لبنان به هاشمی

  • چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۶۳

    ساعت هشت صبح، برای انجام کارهای اداری و ملاقات‏ها به مجلس رفتم. مجلس به خاطر انتخابات دوره دوم، تعطیل است. ساعت نه صبح، اعضای ستاد [برگزاری] نماز جمعه [تهران] آمدند. گزارشی از وضع [ساخت] مصلّی [امام خمینی] دادند. ساعت ده، آقای دهقان فرمانده سپاه پاسداران در لبنان آمد. وضع لبنان را خوب تشریح کرد؛ مدعی است، کارها را روی روالی انداخته که در آینده، خود لبنانی‏ها خودکفا شوند. سعی در پیدا کردنِ جانشین دارد. در مورد شورای لبنان ولزوم ارتباط بیشتر با شورای عالی دفاع و تقویت آقای [علی اکبر]محتشمی [پور]، مطالب خوبی داشت.

    آقای خسرو تهرانی [رئیس اطلاعات نخست وزیری] آمد. از سردرگمی نیروهای اطلاعاتی و خطر از هم پاشیدن آنها مطالبی گفت؛ حق دارد. تعیین نشدن وزیر اطلاعات، کار را مشکل کرده است.

    سفرای ایران در کشورهای فنلاند و بنگلادش آمدند. سفیر [ایران در] بنگلادش از وضع بد حکومت آنجا و قدرت نهضت خلافت و همچنین از کمی نیروهای متخصص و متفکر نهضت و بی‏برنامگی آنها، مطالبی گفت. آقای لواسانی سفیرمان در تانزانیا، برای خداحافظی آمد. عقد فرزند شهید حیدری را بستم و هدیه‏ای به او دادم.

    گروهی از اعضای صنف برنج فروشان آمدند و دل پری از دولت و بسیج اقتصادی - به خاطر طرح برنج - داشتند. گفتم طرح برنج، موفق نبوده است و باید لغو شود. عصر [آقای حسن عابدی جعفری] وزیر بازرگانی و معاونانش آمدند و توضیحاتی درباره کارشان دادند. دولتی شدن بخشی از بازرگانی کشور، مشکلات زیادی دارد و وجود نیروهای کم تجربه، کار را مشکل‏تر کرده است.

    مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی آمدند. طرحی برای تبلیغات در استان کردستان داشتند. قرار شد از شورای عالی دفاع، بودجه و تصویب بگیریم. آقای نوراللهی از قم آمد و از مدیر کل آموزش و پرورش قم، گله داشت. خانم اژه‏ای و خانم معتمدی از حزب جمهوری اسلامی آمدند و از مسئولان اجرائی حزب و شاخه خواهران، شاکی بودند.

    شب، مهمان آقای موسوی اردبیلی بودیم. مسئولان دفتر لاهه و بیانیه الجزایر آمدند. با توجه به تصویب صلاحیت دیوان در رسیدگی به دعاوی تابعیت‏های مضاعف، برای تعلیق یا خروج از داوری لاهه بحث شد؛ تصمیم گرفتیم، اینگونه دعاوی را بایکوت و در صورت ادامه، تهدید به تعلیق و خروج کلی کنیم. دیر وقت به منزل آمدم.