خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب به سوی سرنوشت

گردهمایی و شعار طلاب علیه جامعه مدرسین قم

  • سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۶۳

    تمام روز را در منزل بودم. آقای [محمدرضا]توسلی [از دفتر امام] آمد و دعوت کرد که ایام ماه رمضان را، در جلسات دانشگاه امام صادق(ع) سخنرانی کنم؛ نپذیرفتم.

    احمد آقا آمد و جریان مذاکرات اعضای شورای نگهبان با امام را [درباره رد صلاحیت آقایان خلخالی و موسوی تبریزی] گفت و اینکه امام به آنها گفته‏اند، در هر موردی که تشخیص بدهند به ضرر انقلاب است، دخالت می‏کنند و اشاره به تلاش‏های چند روز گذشته بعضی‏ها، از جمله اعضای شورای نگهبان - در مورد منع خانم‏ها از شرکت در انتخابات - کرده‏اند و آنها منکر شده و امام گفته‏اند که از اعضای خودتان آمدند و گفتند که شورای نگهبان، چنین تصمیمی دارد.

    حادثه پریروز مدرسه فیضیه را نقل کرد که طلبه‏ها، علیه جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] شعار داده‏اند. قرار شد از امام برای مخارج بنیاد تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، کمک مالی بگیرد. به دفتر هم تلفن کردم که [پسرم] مهدی را به چاپخانه مجلس، برای گذراندن طرح کاد معرفی کنند؛ به خاطر مسائل امنیتی به جاهای دیگر نمی‏تواند برود.

    بعد از ظهر، وقتم به خواندن خاطرات "هامیلتون جردن" آمریکائی، درباره مسائل گروگان‏گیری جاسوسان آمریکائی در ایران گذشت. کتابی خواندنی است و حاکی از ضعف غول آمریکا است. شب، آقای لاجوردی [دادستان انقلاب تهران] و جمعی از همکارانش آمدند. درباره رفع اختلاف آنها با اطلاعات سپاه بحث کردیم؛ ظاهراً توافقی حاصل شد. شب، مهمان آقای رسولی محلاتی بودیم؛ بحث بیشتر درباره انتخابات بود. نیمه شب، با تلفن آقای [محسن]رضائی از جبهه، بیدار شدم.