خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب به سوی سرنوشت

جلسه هاشمی با آیت الله خامنه ای و ربانی املشی

  • یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۶۳

    صبح به مجلس رفتم. چند نفر از کارکنان مجلس، برای حل مشکلات مربوط به مسکن مراجعه کردند. [آقای فیلیپ ناز] سفیر مجارستان و [آقای محمد سخاوت الباری] سفیر بنگلادش در تهران به ملاقات آمدند؛ دومی راجع به جنگ حرف داشت و می‏خواست موضع ما را برای صلح بفهمد.

    آقای [کمال]خرازی [مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی] آمد و برای کسب اجازه از مجلس، برای رسمی کردن کارکنان قراردادی خبرگزاری [جمهوری اسلامی]، استمداد می‏کرد.

    جمعی از مسئولان دادستانی انقلاب اسلامی مرکز و مسئولان زندانها آمدند. از خطر منافقین می‏گفتند و مقصودشان، جلوگیری از آزادی و عفو زندانیانی بود که اخیراً آیت‏الله منتظری روی آن تکیه دارند؛ حدود 12 هزار زندانی در تهران دارند.

    با [آقای عبدالقادر شائول حمید] وزیر امور خارجه سری‏لانکا ملاقات کردم. بیشتر درباره صلح با عراق حرف زد؛ روی تأمین شرایط ایران تکیه کردم. سلمانی آمد و سرم را اصلاح کرد.

    عصر، شورای مرکزی حزب [جمهوری اسلامی] جلسه داشت. بررسی وضع انتخابات و تبلیغات، وقت را گرفت. معلوم شد، شورای نگهبان از ملاقات با امام در مورد [رد صلاحیت] آقایان خلخالی و موسوی تبریزی نتیجه‏ای نگرفته است؛ بعضی‏ها از اینکه امام، مانع حذف آقایان خلخالی و موسوی تبریزی توسط شورای نگهبان شده‏اند، ناراحت بودند.

    اول شب، با آقایان خامنه‏ای و ربانی املشی جلسه داشتیم. بیشتر در همین مورد صحبت کردیم. به خانه آمدم. همشیره فاطمه و همشیره‏زادگان مهمان بودند؛ دیر وقت خوابیدیم. شایعه سوء قصد به جان من، از هفته گذشته توسط رسانه‏های بیگانه مطرح شده و به دلیل اینکه به خاطر ممنوعیت دوران تبلیغات انتخابات، در رسانه‏های دولتی ظاهر نمی‏شوم، جا افتاده است. در این مورد مردم خیلی سئوال می‏کنند. ناچار برای کم کردن اثر این شایعه، تصویر ملاقاتم با وزیر امور خارجه سری‏لانکا را تلویزیون پخش کرد.